Sesongstart isklatring i Aurlandsdalen (01.12.2017)

Start point Berdalen (790m)
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Islinjer Aurlandsdalen-Berekvam (1,000m) 01.12.2017

Etter noen vedvarende kalde dager i Sogn var det på tide å sjekke ut forholdene for isklatring. Fikk med meg Gustav og vi reiste opp i Aurland for å se hvordan det så ut. Spottet en god del islinjer, spesielt på vestsiden og østsiden av Berdalstunnelen.

Fagre Aurlandsdalen. Fin tur å gå denne sommerstid.

Litt som planlagt valgte vi å gå på ski nedover i Aurlandsdalen fra parkeringen ved Berdalen for å se hva som fantes der. Vi rant uten feller i nordvestlig retning, og fant en bratt vei ned til elva som ikke var veldig ”skivennlig”, men det går. Videre tok vi på feller og ruslet nedover dalen på vestsida av elva. Lurt å gå langsmed elva og ikke for langt opp i skogen pga mange store og kronglete steiner. Noen hundre meter før Berekvam trakk vi oppover i sida nordvestover. Etter drøyt hundre høydemeter ble det for bratt og kronglete skog, så vi valgte å ta på oss isklatreskoene, parkere skiene og fortsette til fots.

Stilig islinje som må besøkes senere en gang.
Av med skiene og ut i djupsnøen.
Islinjer i siktet! Vi klatret den mest blå sentralt i bildet.

Stampet oss oppover i til dels bratt og djup løssnø til vi fant den østvendte klippen nord for Flatane. Her var det formet en del linjer som så inne ut. Linjene ligger på omtrent 1000 moh, så de begynner normalt å forme tidlig på vinteren. Så var det på med isklatrekostymet og legge i vei. Gustav tok første taulengde. Isen var ganske sprø etter mye kuldegrader den siste tiden. Når det blir plutselig kaldt blir isen vanligvis sprø pga at spenningene i isen øker. Varm og våt is innerst i fossen har høyere sighastighet enn lenger ute der vannet fryser og utvider seg (vann utvider seg med 9 % når det fryser). Spesielt på fritthengende islinjer bør man vente noen dager etter voldsomme temperaturdropp for at naturen/isen stabiliseres igjen. Isen var også ganske porøs, med mye luft, noe som er typisk dersom mye vann fryser på kort tid. Regner med at denne linja vil by på bedre forhold lenger utpå sesongen.

Gustav er giret!
Første taulengden tok Gustav seg av.

Gustav satte standplass til venstre i fossen. Jeg fulgte etter og skulle lede neste taulengde. Jeg hadde prestert å stille med en øks som hadde et normalt isblad, men den andre øksa hadde et mixblad som var tjukkere og kløyvet isen på en mye grovere måte. Veldig slitsomt, spesielt når isen i utgangspunktet er så sprø. Jeg ble nødt til å gjøre en travers mot høyre. Midt i fossen rant det mye vann, så her var jeg bare nødt til å kjempe meg videre ut i høyre kant. Ble forvandlet til en levende istapp etter denne ufrivillige dusjen. Satt standplass høyere oppe før den siste toppsøyla.

Jeg sikrer Gustav opp andre taulengde. Det var en våt opplevelse.
Is handler om estetikk!

Gustav karret seg også opp til meg, og alt utstyret vårt var nå blitt til digre isklumper. Siste søyle var uaktuell å klatre pga iskvaliteten, så vi bestemte oss for å rappellere oss ned igjen. Klarte det på en lang rappell. Uansett, denne dalen har mye å by på og vi kommer garantert tilbake. Returen gikk greit ned til skiene. Fikk oss noen gode puddersvinger ned til elva før det var på med fellene og kjempe oss opp de siste hundre meterne til bilen. Det ble et lite kapittel i seg selv.

Litt kronglete å komme seg opp igjen til bilen.

Takk for turen, Gustav! :)