Uranostinden (26.07.2005)

Start point Koldedalen v/Raudehaugen (1,200m)
Ascents Slingsbytinden (2,028m) 26.07.2005
Uranostinden (2,157m) 26.07.2005

Tur sammen med pappa. Vi startet fra bommen i Koldedalen der vi hadde telt og gikk stien inn til Urdadalsbandet. Uranostinden var stort sett skyfri hele veien inn hit og vi håpet den ville være det til vi nådde toppen. Vi valgte å følge vestflanken opp til bandet sør for Slingsbytinden. Det er viktig å først gå rett opp, så traversere et stykke mot venstre over noen snøflanker (kjekt med isøks) og til slutt skrå rett opp til bandet. Vi bygde noen varder så vi kunne finne veien ned igjen dersom tåka kom. Vet om folk som har rotet seg for langt ned mot svapartier når dem skal tilbake mot Urdadalsbandet... Nordryggen til toppen var enkel, men på slutten smalnet det av til toppvarden. Bare artig med litt luft under vingene. Tok en god pause her mens skyene begynte å flakse forbi. På vei tilbake stakk vi oppom Slingsbytinden, men da kom det en skikkelig regnskur og vi søkte ly i pappas vindsekk en stund. Det fristet lite å gå ned vestflanken tilbake på glatt fjell, men vi var heldige og fikk "skyss" med et taulag ned Uranosbreen! Den ene damen i følget var undervegs på sin Norge-på-tvers tur, sprekt gjort! Etter breturen gikk vi ned til Urdadalsvatnet. Prøvde å følge på østsida av elva et stykke, men fant ut at det var best å gå stien på vestsida. Etter å ha funnet et bra sted å steingå elva gikk resten av turen uten problemer til teltet.

Vandrer mot Uranostinden fra Koldedalen.
På Uranostinden med utsikt mot S2 og Tyin.