Jonsknuten (30.10.2011)

Start point Knutehytta (715m)
Characteristic Jogging
Ascents Jonsknuten (904m) 30.10.2011

Etter en hyggelig tur til Heksfjell med Øyvindbr (Øyvind Brekke) fant vi ut på bilturen hjem at vi kunne jo ta en kjapp tur oppom Jonsknuten. Øyvind hadde aldri vært der før og jeg var der sist for ti år siden. I og med at det fortsatt var lyst kjørte vi veien opp til Knutehytta der vi parkerte. Jeg bestemte meg raskt for å ta dette som trening og la på sprang oppover grusveien. Øyvind fant ut at han ikke hadde andre valg enn å henge seg på, selv med tykk ytterjakke og fjellstøvler. Etter å ha fulgt grusvei ca. 700 meter fortsatte vi på en litt bratt og steinete sti videre helt til toppen. Jeg stod på toppen etter 10min 30 sek og Øyvind 13min. Jogget jevnt hele veien opp, så det ble en fin økt!

Utsikten herfra er upåklagelig, det må den jo være i og med at man ser denne toppen med masta fra samtlige topper på Østlandet. Skyene lå litt vel lavt og de drev også over toppen av og til, men kveldslyset i retning mot Skrim var nydelig. Ned igjen mintes jeg at det fantes en alternativ sti, men denne fant verken vi eller barnefamilien som kom etter oss. Så vi gikk samme rute tilbake. Nå skulle det smake med mat på Esso`n i Kongsberg:-)

Øyvind springer de siste metrene opp mot toppen. Melkesyra stod ut av ørene så det ble litt snublefot på slutten...
Øyvind på utkikksposten på toppen av Jonsknuten.
Utsikt mot Drammen.
Det 92 meter høye radio- og fjernsynstårnet på Jonsknuten er synlig flere steder på Østlandet.