Fessenipa i Veitastrond (21.11.2017)

Start point Veitastrond (179m)
Ascents Fessenipa (1,640m) 21.11.2017 15:00

Etter gårsdagens opplevelse på Togga med flott og ubunden snø helt til topps ble jeg fristet til å forsøke meg på en lenger topptur. Valget falt på en tur jeg ikke hadde gått tidligere, nemlig Fessenipa inne i Veitastrond. Fikk med meg Harald i dag også.

Fra start mot munningen av Svardalen.
Harald er klar for tur.

Takket være anleggsarbeid fikk vi kjøre nesten helt til munningen av Svardalen, men tror de liker at man parkerer ved hyttefeltet på Vårstølen. Litt tynt med snø helt i nedre del, men det ble betraktelig mer jo høyere vi kom oppover. Ruta vi gikk på tur opp til Svardalen var ikke den beste, måtte krangle mye gjennom tett bjørkeskog, men det finnes en del åpne glenner man kan utnytte. Alternativt går det en anleggsvei et stykke oppover på sørsida av elva.

Kan bli fin nedkjøring her senere!
Det er i bakker det går oppover.
Opp mot Ljøteskredfjellet.
Innover mot Svardalen.
Tilbakeblikk.

Traverserte oss etter hvert inn i dalen, men på grunn av brattheten og skog måtte vi noen høydemeter ned igjen før vi trasket langsmed elva. En nydelig dag ute! Friskt og klart vintervær. Harald spottet en del renner som han siklet på. Får bli ved en senere visitt. For å finne den slakeste oppgangen måtte vi et godt stykke inn i dalen før vi bautet oss oppover og traverserte inn i sørøstflanken på Ljøteskredfjellet. Her var det bratt, og dette bør kun gjøres under stabile snøforhold. Passerte et skred som nok har gått under et uvær noen dager tidligere.

Svardalsbreen innerst i dalen.
Der vi kjørte ned igjen mot Svardalen. Litt bratt å gå opp der, så vi valgte å gå litt lenger inn i dalen først.
Her gikk vi opp.
Sol, fryd og gammen.
Et skred fra noen dager siden.

Videre oppover åpnet det seg opp, og vi merket at vinden hadde tatt mer. Derfor var snøen ganske tung å brøyte i. Harald følte seg ikke helt i slaget så jeg tok på meg oppgaven som brøytemannskap. Forserte en del mikroterreng før vi rundet inn på breen bort til toppen av Fessenipa. Klokka tikket fort, og sola gikk ned omtrent i det vi var oppe.

Litt tyngre å legge sporet oppe på høgfjellet.
Finfin dag!
Ord blir overflødige.

Nydelig utsikt mot Jostedalsbreen, ned mot Fjærland og Hurrungane i det fjerne. Skulle gjerne blitt lenger, men av hensyn til lyset var vi ikke sene med å starte på nedfarten. En fryd å kjøre etter Harald som er et prakteksemplar når det kommer til skiteknikk. Fant noen forsenkninger der snøen ikke var fullt så vindpåvirket. Videre kjørte vi en bratt direktevariant ned mot dalen før vi fulgte sørsida av elva ut igjen. Ble en del staking og knoting ut dalen, og hadde det ikke vært for denne delen hadde Fessenipa vært en utmerket topptur om man skal veie nedkjøring høyt.

Fessenipa i siktet.
Sjarmøretappen. Hurrungane synes langt der bak.
Solnedgang.
Over mot Fjærland.
Roen senker seg over Sogn. Vi rakk ned like før det ble mørkt.