Snake Dike på Half Dome (18.10.2017)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Half Dome (2,963m) 18.10.2017 12:46

Som en forberedelse til nordvestveggen på Half Dome ville jeg og Øystein (Skuta) ta en innkjøringstur på klassikeren Snake Dike (8 taul, 5.7R). Jeg hadde hørt mye fint om denne ruta fra tidligere, så da var det bare å dra opp for å se om den var like fin i virkeligheten.

Vi ble sluppet av i nærheten av trailheaden ved Half Dome Village. Herfra ruslet vi i raskt tempo oppover dalen mot Nevada Falls. Jeg og Kristoffer hadde vært på joggetur her tidligere så jeg kjente godt til første del av innmarsjen. De første kilometerne er asfaltsti før man passerer et toalett/drikkestasjon. Herfra er det god og tilrettelagt sti videre innover dalen. Det var tett med røyk nede i dalen på grunn av skogbrannene som ulmet i området og som flammet for alvor i nabodalene her i California. Merket at man ble tett i halsen av det. Jo høyere opp vi kom jo friskere ble heldigvis luften.

Innmarsj med Nevada Falls i bakgrunnen.

Vi forlot hovedstien under Liberty Cap og fulgte en vardet liten sti inn i et lite dalsøkk mellom Liberty Cap og Mt Broderick. Merket at lufta var kjøligere her oppe. Det var høststemning i Yosemite nå. Fortsatte videre innpå en ny sti på sørsida av den begrodde innsjøen/myra med det beskrivende navnet Lost Lake. Vi hadde til nå ikke sett en levende sjel og begynte derfor å spekulere i om vi kunne være det første laget på ruta. Etter å ha rundet hjørnet og kommet opp i sørvestflanken på Half Dome traff vi etter hvert på innsteget til Snake Dike.

Mellom Liberty Cap og Mt Broderick.
Sørveggen på Half Dome med Lost Lake i forgrunnen.

Alene var vi slettes ikke! Foran oss var det minst fem taulag spredt oppover svaplaten, og det så ut til at de aller fleste var nybegynnere+ i klatring. Etter å ha pratet litt sammen ble vi enige om å klatre og se om vi kunne klare å snike oss diskret forbi de andre lagene uten å være til noe stort hinder. Klatringen kan minne om Via Lara på Hægefjell, men mye dårligere sikret. En og annen bolt får man sikret i og noen få steder kan man sette egne sikringer. I prinsippet så bør førstemann de fleste steder IKKE falle.

Mye folk på Snake Dike.
Ulmende røyk fra skogbrannene.

For oss var klatringen godt innenfor marginene, og vi holdt godt tempo oppover. Holdt en god tone med de andre lagene og klarte sakte men sikkert passere de aller fleste. Flere andre klatrere var til dels svært nervøse på grunn av at det var så langt mellom sikringene, så for å være til hjelp kastet jeg ned en taustump ved et par anledninger og lot folk dele samme standplass.

Øystein lever drømmen på Snake Dike.

De fleste standplassene var boltet, men den siste standplassen var naturlig sikret. Her var jeg litt vel rask i svingene og gadd ikke ta med meg tradracket. Dermed ble jeg overrasket da jeg kom opp og ikke fikk laget en skikkelig stand. Fant nå en løsning til slutt, men det var slettes ikke ”etter boka”. Heldigvis var terrenget såpass lett at vi begge kunne nesten klatret opp her uten bruk av tau.

En småtjukk liten på toppe av Half Dome. Får sikkert greit med mat av turistene her oppe.
Øystein nyter utsikten fra Half Dome. Mt Watkins sees i bakgrunnen.

Opp mot toppen fra der vi pakket sammen tauet var det lett klyving som etter hvert gikk over til å bli en evig lang motbakke på sva. Fikk trent leggene godt fåsds. På toppen av Half Dome var det fabelaktig utsikt, selv om det var nokså disig på grunn av røyken fra skogbrannene. Håper de etter hvert får kontroll på dette. Skogbrann har visst en naturlig verdi for å spre frøene over større distanser, men dette her er over det normale, og selv i Norge kom denne saken på nyhetene.

Ned turistveien fra Half Dome er det lagt ut "cables" pga brattheten. Kan minne litt om via ferrata.
Vaierne (det meste) er lagt ned for vinteren.

jen til nordvestveggen på Half Dome valgte vi å gå ned til innsteget på ruta til Regular Northwest Face og videre ned til Mirror Lake. Trasket ned langs kablene (som var delvis tatt bort for vinteren) i den bratte bakken nordøst for toppen (kjekt med hansker her for å holde i wirene), over en liten fortopp og etter hvert tok vi av mot venstre og fulgte en svak sti langsmed veggen mot nordvestveggen. Veggen så bratt ut, men som vi ofte vet dukker det gjerne opp et og annet tak når man kommer nærmere innpå.

Rekognosering ned mot nordvestveggen på Half Dome.
Den mektige nordvestveggen. Snart skal den til pers!

For å rekognosere innmars
Etter å ha rekognosert litt rundt innsteget ruslet vi ned igjen til Mirror Lake via Death Slabs som innebærer litt eksponert (for steinsprang) klyving her og der. Måtte ta en rappell som var rundt 40-50 meter. Tauene som lå her fra tidligere var nokså slitne, så vær kritisk til hva som brukes.

Et vakkert fjell!

Dessverre er det ikke lov til å kjøre privatbil inn til Mirror Lake, så vi ruslet langsmed veien mot Half Dome Village der vi ble hentet av Andreas og Kristoffer.

Takk for turen, Øystein! :)