Tur i Østmarka med familien (15.10.2011)

Start point Bysetermåsan (230m)
Ascents Kjerringhøgda (349m) 15.10.2011
Tonekollen (368m) 15.10.2011

Fikk med familien på en fellestur i Østmarka. Målet var naturligvis noen topper, Tonekollen og Kjerringhøgda. Kjørte til Bysetermåsan og syklet den ca. 3 km lange grusveien inn til serveringsstedet Vangen. Bikkjene (Frigg og Maja) fikk seg en bra utblåsning inn dit. Videre fulgte vi blåmerket sti over Pølseberget til Tonevannet som er nokså idyllisk. Deretter tok vi til høyre og så begynte hardkjøret opp kneikene til Tonekollen på en umerket sti fra naturreservatskiltet (se GPS-track) til topps. Men det var verd slitet da vi fikk se den velomtalte utsikten herfra! Spesielt fint vestover. Er ikke veldig uenig med Carl Fredrik når han sier at Tonekollen har Østmarkas beste utsikt ( http://tinderanglerne.blogspot.com/2008/11/2-november-tonekollen-368-moh.html )!

Høstidyll ved Tonevannet.
Nydelig utsikt vestover fra Tonekollen.
Hyggelig rast på Tonekollen.

Tok en lang rast med god mat og drikke mens vi nøt det enorme skuet foran oss. Møtte et par andre karer som tipset oss om en annen sti ned igjen i sørskråningen. Den varianten var også veldig fin. På veien tilbake til Vangen fant vi en del traktkantarell som vi måtte plukke med oss. De andre var fornøyd med turen så det var bare jeg som ville ta turen også oppom Kjerringhøgda. Jeg syklet tilbake til Bysetermåsan og gikk (les: jogget!) stien opp forbi Bysætra. Presterte å gå feil i det krysset der jeg skulle ta av til høyre fra den blåmerka stien. Fortsatte langs den blåmerka helt til det flata ut før det ringte noen bjeller. Bushet meg bort til den stien som går til toppen fra nord. Var et utsiktstårn på toppen og derfra var det flott panoramaskue over hele marka!

Tårnet på Kjerringhøgda.
Fortsatt en del traktkantarell i skogen :-)

Ned igjen trodde jeg ut i fra kartet at jeg skulle gå litt sørover før jeg traff på stien som går ned til Bysætra, men det skal man visst IKKE. For der nede var det ingen stikryss... Måtte atter bushe meg tilbake der jeg fant tråkket som førte meg ned igjen.

Takk for en hyggelig tur i Østmarka! :-)