Falketind via pionérruta (21.08.2017)  5

Start point Koldedalen (1,208m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Falketind (2,067m) 21.08.2017 14:03
Austre Stølsnostinden (1,966m) 21.08.2017 15:55
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 21.08.2017 16:09
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 21.08.2017 18:49

Med brukbar værmelding var det vanskelig å ikke bruke selv hviledagen til en fjelltur. Gunnar med familie (Karoline, Hilde og Joachim) var samlet på hytta på Filefjell i anledning den tragiske hendelsen som skjedde tidligere i sommer. Gunnar spurte om dersom jeg hadde tid og lyst måtte jeg gjerne komme på besøk og gå en tur. Jeg tenkte at en tur på opp pionérruta på Falketind kunne være en aktuell tur i og med at jeg selv aldri har gått opp der. I tillegg visste jeg at spesielt Karoline har hatt en liten drøm om å komme opp dit en gang. Det ble en symbolsk tur for alle sammen, i likhet med da Solbjørg, Sigrid og Sander besteg Falketind til minne om fjellføreren Arne Moe:
-> https://tv.nrk.no/serie/fjellfolk/DKSF46000413/sesong-2/episode-3#t=35m20s

Gunnar peker mot dagens mål.
Hva var nå navnet på denne planten igjen?

Kl. 09.00 møtte jeg gjengen i sørenden av Tyin. Klatreutstyr ble fordelt før vi duret innover mot Koldedalen der selve turen startet. Været var mye bedre enn forventet, og både Hjelledalstinden og Falketind var foreløpig fri for tåkeskyer. Labbet i vei oppover mot Snøggeken, og på veien ble det naturligvis noen obligatoriske botanikkstopp. Spesielt Karoline begynner å lage seg noen huskeregler for disse plantene, så det er moro å se. Gunnar må øve litt mer.. :-)

Taulaget i marsj.
#lvngthdrm
Pionérruta, sånn grovt tegnet inn der vi gikk.

Snøggeken var grei å forsere. Brukte stegjern, men vi kunne nok klart oss uten. Snøbakken opp til innsteget på pionérruta var bratt, så her var det viktig å ikke slurve med stegene. Ved innsteget var det klart for klatring. Klatret opp i fire-fem taulengder. Følger først et skrådrag mot høyre, så litt opp før man skal ytterligere til høyre før man til slutt drar mot venstre. Man kan enten klyve direkte opp eller følge en skråflanke langt mot venstre i siste del. Vi klatret direkte opp på sadelen. Klatringen oversteg aldri grad 3. De aller fleste storkoste seg, selv om noen sikkert følte at det ble vel spennende i enkelte partier.

Bratt bakke før innsteget til klatringen.
Her ble det bratt gitt!
Prøver å holde orden i sysakene.
Jubel på toppen av Pionerruta.

Fra sadelen var det langt mer bedagelig rusling bort mot toppen av Falketind. Fant en løs blokk som vi gutta bare måtte dytte (kontrollert) utfor øststupet. Det endte med dunder og brak samt moralisering fra jentene om at vi alltid er nødt til å tøffe oss. Vi ødela visst breen av slik oppførsel. Best å la være da..

Falkungen og Falketind.

Siste stykket på bød klyving, men aldri noe spesielt luftig. Tidligere på sommeren er snøfonna her større, men i dag gikk det greit uten stegjern og isøkser som vi også hadde lagt fra oss ved innsteget til pionérruta. På toppen ble det jubelbrøl og naturligvis obligatorisk fotopause. God stemning mens vi satt her oppe og nøt utsikten.

Hilde, Karoline og Gunnar på toppen av Falketind.
Fellesbilde på toppen.
På toppen med vestryggen bak.
Mot Stølsnostinden.
En aldri så liten pause på Austre Stølsnostinden
Litt av et fjell..

Litt sent bestemte jeg meg for at det beste og tryggeste kanskje ville være å returnere ned breen på nordsida av Stølsnostinden. Dermed ble jeg nødt til å springe i forvegen og klyve ned pionérruta for å hente fem isøkser og fem stegjern. Returen over Midtre Stølsnostinden og ned breen på nordsida brukte vi drøyt tre timer på, så vi brukte nok ikke særlig mer tid enn det vi ville gjort ved å sikre ned pionérruta. Ble akekonkurranse ned Stølsnosbreen før siste traskebit tilbake igjen til Koldedalen. Gunski-pizza på hytten etterpå smakte utmerket etter en flott dag på tur med en herlig gjeng! :-)

Falketind sett fra Midtre Stølsnostinden.
Karoline syntes det ble for lett med kun én sekk tilbake.
Takk for turen! :)

Takk for turen!

Kart

Start date 21.08.2017 09:41
End date 21.08.2017 18:51

Herlig!

Written by Gunski 31.08.2017 10:57

Takk for turen Sondre ! Dette var en en skikkelig fin tur med god stemning hele veien!