Føringstur til Gjertvasstinden (09.08.2017)

Start point Helgedalen (917m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 09.08.2017 15:41

Sammen med Espen. Start i Helgedalen og fulgte "Lille Styggedalsryggen" opp til 1838-toppen ved Gjertvassbreen. Planen var Gjertvasstinden og Styggedalstinden. På grunn av tett tåke, mange sprekker og isras på Gjertvassbreen snudde vi på 1930 moh etter å ha ventet litt. Bestemte oss for å prøve å bare ta Gjertvasstinden via en annen rute. Ruslet nedover på Gjertvassbreen og i nedre del gikk vi over på den nordvendte breen vest for 1982-toppen. Den har ikke navn, men etter noen interne historier mellom meg og Espen døpte vi den for "Baronessebreen". En fin atkomst opp på Gjertvasstindryggen og langt mindre kompleks i forhold til Gjertvassbreen som har blitt mer krevende de siste årene. Det siste stykket opp mot 1982-toppen (se GPS-track) måtte klyve litt, blant annet over noen litt utsatte sva. Så her valgte jeg å sikre Espen. Vel oppe på 1982-toppen var det greit på snø nesten hele veien videre opp. Ganske myk og tildels råtten snø på snøkammen før toppen. Tungt opp, men lettgått ned igjen. Ingen utsikt, men Espen var likevel storfornøyd for å ha nådd en topp han har drømt om lenge.

Espen ved Styggedalsdammen.
Klart for tau ved Gjertvassbreen.
Whiteout på Gjertvassbreen. Av hensyn til rasutsatt område foran oss og sikten valgte vi å gå en alternativ vei til Gjertvasstinden.
På vei oppover breen på nordvestsida av 1982-toppen. Vi døpte den "Baronessebreen".
Mannen og Kjerringi kommer til syne.
Snøkammen opp mot toppen av Gjertvasstinden.

Returnerte samme vei ned Baronessebreen. Krysset Gjertvassbreen og trasket hjem igjen via 1671-vannet sørvest for Ommane. Nydelig utsikt ned Gjertvassdalen ved å gå denne ruta. Gikk ned i Styggedalen fra skaret mellom 1754 og 1771, men tror nok det er mer lettgått å følge ryggen nordvest for 1754 i stedet. Ble en lang dag, og siste veien ut igjen var noe langdryg. Men slike opplevelser blir bare bedre i ettertid. Espen koste seg med rødvin på Turtagrø denne kvelden, mens jeg kjørte mot Stryn for å klatre på Beachen et par dager.

Espen på toppen av Gjertvasstinden.
Nede på Gjertvassbreen med "Baronessebreen" bak.
Langsmed 1671-vannet på returen.

Takk for turen, Espen! :)

Kart

(Kun deler av returen er logget)