Sørveggen på Båskanovi (16.07.2017)

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Båskanovi sørveggen (200m) 16.07.2017

Klatret en fin og naturlig sikret rute opp sørveggen på Båskanovi ved sammen med Jørgen Haug Myhr. Døpte ruta "Rosa og meg", 4 taulengder, grad 7-. Med unntak av første taulengden er klatringen overraskende fin og velsikret og faktisk delvis regnsikker siden den går under en del store overheng.

Grov inntegning av ruta.

Innmarsj: Parker i lomme ved Straumevatnet. Når du ser veggen som avbildet så tar det snaue 5 min å gå opp til innsteget i storsteinet ur og skog. Innsteget ligger der det for alvor blir bratt.

Innsteget.
I toppen av 2. taulengde.
Jørgen nettopp ferdig med andre taulengde.
Jørgen leder inn i tredje taulengde. Snart opp i et nydelig dieder.

1 taulengde (5+): Dette er den lengste taulengden og er omtrent 55 meter lang. Ruta følger det som ser ut som den enkleste linja oppover i en krok. Mye vegetert, men fin klatring på de bratteste partiene. Ruta skrår litt mot venstre i øvre del og over et sva. Standplass i en bjørk oppe på hylle.
2. taulengde (6+): Starter opp et tynt skråriss/sva fra høyre mot venstre som har en del vegetasjon. Krever litt balanse. Videre opp i underclings og fine sprekkformasjoner ut mot høyre. Standplass ved en solid og fastklemt blokk.
3. taulengde (6): Fra standplass dreier man brått ut mot venstre i travers langs en diger sprekkformasjon som følges 15-20 meter før man dreier oppover i et flott og velsikret dieder. Kvalitetsklatring! Kan være lurt å forlenge siste sikring en god del før man går opp i diederet for å redusere taudrag. Standplass på god hylle før bratt sva.
4. taulengde (7-): Følger rissformasjoner oppe i takoverhenget før en 10-15 meter lang, men lettere utklatring på sva i slutten av taulengden. Kan være greit med kamkiler i størrelsen 3-4. Cruxet er en travers med underclings og kan muligens holde en enklere grad dersom fottakene blir pusset for mose. Retur kan gjøres fra trær ved siste standplass eller man toppe ut med enkel klyving grad 2-3 videre oppover.

Flott diederklatring i tredje taulengde.
Like før cruxet på 4. taulengde.
Tilbakeblikk fra fjerde taulengde.
Uttopping!
Rappell ned igjen.

Brukte fire timer tur retur. Takk for turen, Jørgen! :)