Klatrekurs i Sogn (10.07.2017)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Spørteggbu (1,570m) 12.07.2017
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 14.07.2017 not summited
Visits of other PBEs Kvam - sektor Plommehagen (70m) 10.07.2017
Øksnaviki klatrefelt (100m) 11.07.2017
Dyrhaugsryggen (2,085m) 14.07.2017

Sammen med Jørgen Haug Myhr avholdt vi et femdagers fjellklatrekurs i Indre Sogn for fem deltakere. Basen hadde vi på Kjørnes camping i Sogndal, og med dette som utgangspunkt dro vi ut til forskjellige steder for å øve på klatring og metoder tilknyttet dette. Vi hadde dager fra kl. 9-17 og alle var svært fornøyde etter endt kurs!

Livet er best ute! :)

Kort oppsummert:

Mandag: Presentasjonsrunde, forventninger og utdeling av utstyr på Kjørnes Camping. Deretter dro vi bort til sektoren Gulveggen på Kvam i Sogndal. Her gikk vi gjennom bruk av personlig utstyr før vi klatret litt på topptau. Mens noen klatret på topptau og gjennomgikk litt bruk av naturlige sikringer og utligning av topptaufeste med Jørgen tok jeg med meg en gruppe ovenfor Gulveggen og gjennomførte to rappeller ned til bakken fra trær og boltet snufeste. En luftig start for noen deltkere! Deretter en oppsummering av dagen før vi dro tilbake.

To spente klatrere før rappellen.
Rappell over flere taulengder på Kvam.
Rappell i fritt fall.
Oppsummering av dagen.

Tirsdag: Oppmøte på Coop i Gaupne. Deretter dro vi bort til klatrefeltet i Øksnaviki. Startet fra rasteplassen og fulgte en sti som gikk et stykke opp mot venstre etter å ha passert grinda. Fulgte stien hele veien til den etter hvert traverserer et par hundre meter mot høyre, her ser stien mer ut som en gammel kjerrevei. Forlot veien og gikk litt lavere før vi fant en fin plass for å ha base. Fant en lang og fin klippe som egner seg utmerket til å trene på å sette naturlige sikringer og gå flere taulengder langs bakken. Deltakerne fikk først i oppgave å sette sikringer i fjellet uten at vi på forhånd sa spesielt mye om hvordan det skulle gjøres (kun prinsippet om å ikke overkamme kamkilene for mye). Etterpå gikk vi gjennom hver enkelt sikring og diskuterte prinsipper som for eksempel KIDS (kontaktflate, integrasjon, dragretning og skjulthet). Deltakerne fikk deretter prøve en gang til før vi gjennomfikk prinsippet med standplass. Tok deretter lunsj før jeg og Jørgen hadde en demomstrasjon av taulagsrutiner. Resten av dagen fikk deltakerne trene på å gå flere taulengder langs bakken. Fant også en litt mer utfordrende rute lenger nede grad 2-3 som egnet seg godt til denne type trening uten topptaubackup. Avsluttet med en rappell før vi pakket sakene. Nede ved rasteplassen hadde vi oppsummering av dagen og turplanlegging/ferdråd for neste dags tur på sørveggen på Mannen i Jostedalen.

Plassering av naturlige sikringer ved Øksnaviki.
Flott utsyn over Lustrafjorden.
Kristian har kontrollen på standplass.
Monica i føringen.
Standplass!
Klart for rappell.
Nede fra rappellen. Nettopp klatret en fin klyverute som synes i deler av bildet.
Ferdråd dagen før ferden mot Mannen.
Turplanlegging..

Onsdag: Klatretur på sørveggen på Mannen i Jostedalen. Gikk fra Vanndalsvatnet og på sti i høyre kant av ura opp til veggen. Jørgen klatret ruta ”Tore på sporet” og ”Tele dinna” med sitt taulag mens jeg klatret ”Tele dinna” og ”Tore eggen” med mitt taulag. Undervegs diskuterte vi hele tiden rutevalg, håndtverk og taulagsrutiner/kommunikasjon. Deltakerne var veldig fornøyde med å ha gjennomgått denne dagen. Fikk også rappellert fra snufester eller slynge rundt blokk. Toppet til slutt ut og ruslet opp på Mannen og ned igjen normalveien på en god del snøfonner (greit med gamasjer).

En pust i bakken med matbit.
Tilbakeblikk fra ruta "Tele dinna".
Klart for rappell. Slynge skjøtet rundt solid blokk.
Rappell ned fra "Tele dinna".
Fint klatrefelt på sørveggen på Mannen.
Geir i sitt ess på "Tore Eggen".
Fra Mannen mot Myrhyrna.

Torsdag: Denne dagen hadde vi i utgangspunktet tenkt å bruke til kameratredning, men vi endte med å trene mer på taulagsrutiner. Dro først til Plommehagen på Kvam der vi gikk noen taulengder og avsluttet med rappell. Etterpå gikk vi opp på Einerhaugen der vi klatret litt på topptau, og de som ønsket kunne sette egne sikringer undervegs. I tillegg gikk vi gjennom HMS-knuten. Avsluttet dagen med oppsummering og turplanlegging mot neste dags tur mot Store Dyrhaugstinden.

Klatring på Einerhaugen på Kvam.
Obligatoriske saksdokumenter.

Fredag: Turdag mot Store Dyrhaugstinden. Parkerte i munningen av Ringsdalen og ruslet oppover mot Nørdre. Fant en sti som dreier opp til venstre ikke så veldig langt etter man passerer minikraftverket. Været var fint hele dagen, men snø over 1700 moh gjorde det noe utfordrende for oss. Ble en del brøyting opp siste delen av fonna før vi var på toppen etter tre timer. Like etterpå delte vi oss inn i to taulag der begge taulagene fikk ”klatret” tre taulengder bortetter ryggen og i tillegg gjennomført en rappell. På grunn av forholdene kom vi ikke opp på toppen av Store denne dagen. Returen gikk langt raskere og vi var tilbake ved bilen etter drøye 8 timer på tur. Etter en oppsummering/evaluering av kurset samt utstyrsinnlevering avsluttet vi uka med en felles middag på Sognefjellshytta.

Peker mot dagens mål. Store Dyrhaugstinden.
Ringstind og Soleibotntinder speiler seg i vannet ved Øvre Dyrhaug.
Siste bakken opp mot Nørdre Dyrhaugstinden.
Vinterlig stemning på Dyrhaugsryggen.
Mot Skagastølstindane.
Klatringen er i gang.
Monica på led.
Avslutningsmiddag på Sognefjellshytta.

Takk for en fin uke! :)

Takk for knallbra kurs!

Written by noentopper 28.10.2017 16:31

Kurset var veldig nyttig og morsomt. Har blitt ivrig på klatring etter kurset :) Artig at du har dokumentert kurset også. Hilsen Erik