Salen - 17. mai-feiring på Filefjell (17.05.2017)

Start point Smeddalsosen (915m)
Ascents Øvre Salen (1,588m) 17.05.2017 not summited

Nasjonaldagen ble i år feiret der jeg liker meg best, nemlig i fjellet. Jeg og Karoline tilbrakte noen dager på hytta på Filefjell, og denne dagen skulle hun få prøve ut randonnéski for første gang i livet!

I bakkene opp fra Nedre Smeddalsvatnet.

Turen ble lagt mot Salen, med utgangspunkt i Smeddalsosen. Tross overskyet og regn i natt var snøen ikke så råtten som jeg hadde fryktet, dog litt vassen. Verst for Balto (hunden til Karoline) som gikk gjennom snøen nesten hele veien både opp og ned. Jeg prøvde å begynne med et rolig tempo, men etter hvert fikk jeg beskjed om at dette gikk for sakte. Så da måtte jeg se hvor fort jeg kunne gå før det omsider ble en liten luke mellom oss. Vi fant en gylden middelvei til slutt :-)

Toppen kommer til syne.
No ser eg atter slike fjell og dalar...
På toppen.

Fant en bar tue midtvegs der vi tok en god og lang lunsj. Møtte et par andre karer som også var på vei mot samme fjell. Populær topptur dette visstnok. Det siste stykket mot toppen fikk Karoline styre sporlegginga, og det gjorde hun på en veldig god måte. Imponert over henne i og med at dette er den første turen hennes med alpint skiutstyr, og veldig fint at det ikke har vært noe gnagsårtrøbbel i det hele tatt.

Så var det nedkjøringa. "Jeg synes det var morsommere oppover", sier Karoline.
Balto fikk seg en god løpetur tilbake.
Takk for turen! :)

Vi avsluttet oppstigningen på 1520-kulen nord for 1567-toppen. Lå og solte oss en god stund i lyngen før vi begynte på turen ned igjen. Det gikk unna, men litt luggete føret enkelte plasser. Den eneste som gikk på tryne var faktisk undertegnede, uten ytterligere utdypning… Balto sov som en stein neste natt!

Takk for turen, Karoline! :-)