Veslbreatinden på High Camp Turtagrø (05.05.2017)

Start point Krossbu (1,248m)
Ascents Veslbreatinden (2,092m) 05.05.2017 13:03

Føringstur under High Camp Turtagrø. Møtte gjestene fredag morgen på Turtagrø. Her sjekket jeg at alle på lista var tilstede og at alle hadde utstyret i henhold i forhold til den turen vi skulle gjennomføre. En del hadde ikke nok batterier på S/M (60 % eller mer) og klatreseler, så måtte fikse dette før avreise. Fikk med VHF fra Røde Kors før vi satte oss i bussen til Krossbu.

Vi vandrer med freidig mot..

I utgangspunktet var planen å gå på Kalven, men på grunn av at den turen er nordvendt hadde jeg håpet på at det kunne være bedre snø vestvendt. Derfor foreslo jeg å endre turen til Veslbreatinden, noe gruppa var giret på å prøve. Kjekk ung gruppe med en gira damegjeng og guttegjeng, mye humor og god stemning undervegs. Gikk i rolig tempo oppover. På en rygg på 1620 moh hørte vi et drønn i snødekket. Tydelig at snøen ikke er fullstendig smelteomvandlet enda og at kantkornlaget fortsatt er intakt enkelte steder.

Fra Veslbreatinden mot Skagsnebb.
Fellesbilde på toppen!
..og enda et til!

På toppen ble det mye bildetaking, snapping og instagramming, noe som er obligatorisk i dagens ungdomsturkultur. Nydelig vær og utsikt herfra! Møtte også en annen gruppe som skulle kjøre ned Veslbrean (visstnok bra føre i øvre del der). Vi kjørte ned igjen via Øvre Nufstjønne. Snøen var visst ikke helt smelteomvandlet etter snøfallet forrige lørdag, så vi fikk en god del sugeføre. Skyer i natt har også hindret et solid skarelag denne dagen, så var relativt bløtt. Dog hadde vi ganske god glid mellom 1750 og 1850 moh, så denne nedfarten levde vi på resten av dagen.

Nedkjøring..

Kom oss over tjønna og sklei oss ut den siste flanken ned til Sognefjellsvegen og Krossbu der vi feiret dagen med en øl i solveggen mens vi ventet på bussen. I morgen skal jeg stille med nyglida ski!