Tredje forsøket på Kjerkeberget (30.01.2005)

Start point Tverrsjøstallen (520m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kjerkeberget (630m) 30.01.2005

Tre ganger har jeg prøvd å nå Kjerkeberget, kun en gang har den blitt vellykket! Første gang fra Sørkedalen skole, opp Willockløypa på ski. Vi måtte snu før Fyllingen grunnet et selskap vi hadde glemt. Andre gangen gikk fra Damtjern på ski, vi måtte snu rett før Svarten fordi løypene ikke var preparert og mamma hadde vondt i hofta.

Tredje gangen gikk også på ski, fra Tverrsjøstallen til Katnosa via Holosætra. Det var snø nok på vannet til å stake seg over til Katnosdammen. Så gikk løypa oppover mot Katnostjernet, vi tok av mot venstre mellom tjernet og Storløken. Vi gikk over Revshammaren før Kjerkeberget. På toppen var det en brannhytte med utsikt mot Sandungen, Norefjell og store deler av Nordmarka! Vi måtte raske oss tilbake pga. at tante skulle hente noen på Gardemoen. Halvor, Heidi og hundene var med.

Toppen passer også ypperlig som sykkel/gåtur fra feks. Sørkedalen.