Hesteskrednipa - oppdagelsesferd i Fjærland (26.04.2017)

Start point Bøyum (7m)
Ascents Hesteskrednipa (1,365m) 26.04.2017 18:15

Hans og jeg hadde i utgangspunktet tenkt oss til Syskarnipa i Jølser denne dagen, i håp om å finne urørt puddersnø. Da vi kom gjennom Fjærlandstunnelen ble vi møtt av en vegg med uvær. Nordvesten hadde kommet tidligere enn ventet, og da stod det mellom å velge Jølster med dårlig sikt, men kanskje lite vind, eller Sogn med bedre sikt og noe mer vind. Vi ønsket god sikt!

På vei opp fra Bøyum.
Ved Geitabotn med utsikt innover bollen. Hesteskrednipa opp til venstre.
Høydemeterne tar vi sakte, men sikkert.

Kjørte tilbake igjen og jeg foreslo raskt en plan B om å sjekke ut terrenget opp mot Rundenipa, ovenfor Bøyum i Fjærland. Hans var ikke vanskelig å overtale, så vi gikk for den planen. Parkerte ved gårdene på Bøyum der det for øvrig var en veldig trivelig gårdseier som vi kom i prat med. Han hadde vært i området opp mot Geitabotn og Rundenipa flere ganger på sommeren, men aldri på vinteren. Lite visste han om at Fjærland er en noe ukjent perle når det kommer til muligheter for flotte toppturer på ski!

Hesteskrednipa i kulissene.
Masse urørt snø!
Tilbakeblikk mot dalen.

Vi måtte bære skiene et stykke i starten. Fulgte stien på nordsiden av elven Botna opp mot stølen Geitabotn til vi møtte på den første snøen, rundt 300 moh. Her forlot vi stien og dro oss inn i et granskogfelt der det fortsatt var bart. I enden av dette var det på med skiene og snirkle oss opp det bratte partiet mot Geitabotn. Det var noe utfordrende med særs råtten snø og ganske så tett skog. Spesielt for meg som hadde lette og smale ski med korte feller.

Potensielle alpinlinjer.
Det er i motbakke det går oppover.

Omsider kom vi oss opp til flata ved Geitabotn. Her fikk vi overblikk over bollen som er omkranset av fjellene Rundenipa, Fjellstølsnipa og Hesteskrednipa. Like etterpå gikk jeg gjennom en snøbru midt ute på en myr. Ganske så klønete, men kom meg opp igjen. Det var ganske så stabile forhold, og snøen ble fastere og tørrere idet vi bikket 750 moh. Passerte et bratt parti mellom 700-800 moh, så her gikk vi med god avstand. Vinden hadde kommet fra NV til NØ og dermed var det ganske vindpakket eller avblåst inne i selve bollen.

Rundenipa i bakgrunnen.
Flott dag!
Renna til venstre fulgte vi opp til ryggen.

Etter hvert som vi dreide lenger mot sør, inntil veggen mot Skrednipa hadde ikke vinden fått mulighet til å flytte på snøen, så her fant vi faktisk ganske så fin puddersnø. Hans var i ekstase over at pudderteorien vår gikk i oppfyllelse. Observerte også flere muligheter for alpinklatring på Skrednipas nordvegg. Fjærland byr på så mangt…

Hans i bratta.
Siste ryggen opp mot Hesteskrednipa.

Det hadde bygd seg opp store skavler i alle oppganger til ryggen mellom Hesteskrednipa og Geitaryggen, men siden det var så stabile forhold valgte vi en brattere oppgang like nordvest for Hesteskrednipa. Denne lå rett i losiden for vinden de siste dagene, og vi fant ingen tegn til kantkorn eller svake lag lenger nede i snødekket etter å ha gravd snøprofil. Tok skiene på ryggen og ”bootet” opp.

I retning Heimstagretta.
Hans med Fjellstølsnipa bak.

Det siste stykket til toppen av Hesteskrednipa gikk vi til fots, og her kan det være kjekt med isøks og stegjern dersom det er hardere enn det det var denne dagen. Med litt forsiktig hogging av trinn gikk det dog uten problemer. Flott utsikt herfra, og innimellom fikk vi faktisk enkelte gløtt av sol.

På vei ned renna.
Earn your turns!
Fin skog i nedre del også.

Returen ble kjempefin, og Hans fikk sin første opplevelse med brattkjøring det første stykket ned flanken fra ryggen. Stor mestringsfølelse over hvor bra det gikk, artig! Fikk fin pudderkjøring helt ned til 900 moh, men herfra ble snøen krammere eller mer vindpakket. Valgte å kjøre ned på sørsida av elva siden denne siden er mer skyggevendt. Overraskende nok var skogen mye mer glissen på denne siden, og snøen var også mer bærende. Fikk fin kjøring helt ned til 350 moh.

Tilbakeblikk fra parkeringa.

Ved å følge en ryggformasjon like på sørsida av elva videre ned mot dalen fungerte dette som en veldig grei nedgang og for øvrig oppgang til dette massivet. Sikkert også gode muligheter for bra pudderkjøring i denne skogen tidligere på vinteren. Vi kommer tilbake!