Vangsfjella med VFHS (27.03.2017)

Start point Tyin
Endpoint Beitostølen
Ascents Yksnnøse (1,475m) 27.03.2017
Visits of other PBEs Tyin P-plass (1,080m) 27.03.2017
Folkehøgskulestemningen! Her ved leirplass ved Raudfjorden.

En av de store begivenhetene i vårsemesteret for elevene på linjene Friluftsliv-Adventure-Kilimanjaro og Friluftsliv eksotisk på Valdres folkehøgskule, er femdagersturen gjennom Vangsfjella/Jotunheimen Sør fra Tyin til Beitostølen. Jeg var med på turen som praksislærer, og med en lovende værmelding så det ut til å kunne bli en kanonbra tur med mange fine opplevelser sammen og mye god læring.

MÅL
- Elevene skal føle på mestring og glede ved det å være ute i vinterfjellet
- Skape gode opplevelser for de som ikke er veldig rutinerte, og gi nye erfaringer til dem som har vært mer på tur
- At elevene skal lære om orientering, turledelse og gruppeforflytning
- Bli kjent med sikker ferdsel på islagte vann
- Lage en nødbivuakk i snøen
- Samarbeid og omsorg i fellesskapet

RAMMER
Avreise: Mandag 27. mars, bussen går kl. 0900 fra folkehøgskolen. Det er 1,5 times kjøretur til Tyin.
Retur: Fredag 31. mars, Beitostølen. Vi kommer sannsynligvis tilbake til skolen innen lunsj.
Utsyr: Egen pakkeliste.
Turoverraskelse: Hver og en har med en turoverraskelse for teltgruppen sin (fordeles utover uka).

Plan B:
Ved dårlige værmeldinger og mye vind, eller noe uforutsett skjer:
• Ikke gå gjennom Dingledalen, og heller trekke ned i Yksndalen.
• Trekke inn på DNT-hytta Yksendalsbu
• Evakuere ned mot Rauddalen.
• Det finnes hytter i området man i verste fall kan bryte seg inn, for eksempel Bygdin fjellhotell.

Plan C:
Ved skader eller andre problemer har vi varsling via «SPOT» systemet og vi vet hvor det er dekning og mulighet for varsling 113/112.

ARBEIDSMÅTER
Vi som lærere har på forhånd satt noen klare rammer for turen, men videre er det elevene med hovedfokus på veiledergruppen som kommer til å gjennomføre selve turen og ta beslutninger undervegs. På bakgrunn av elevenes forutsetninger og situasjonens kompleksitet vil vi som lærere veksle mellom en styrende og støttende lederstil.

MATPLAN
Den enkelte teltgruppe organiserer selv alle måltider, noe som må planlegges på forhånd. Det må være nok til fire middag, fire frokost og fem lunsjmåltider. Husk å ha med nok vann i sekken til dag 1 da vi kommer til å basere oss på å smelte snø for å få i oss vann resten av turen.
Dag 1: Burger (ta evt med ønsket tilbehør)
Dag 2: Gryte
Dag 3: Gryte (pølsegryte)
Dag 4: Gryte (pasta di parma)

Dag 1 (27. Mars):
- Rute: Tyin (589-885) til Øyangen (645-897).
- Tema: orientering, gruppeforflytning, ferdsel på islagt vann, leirrutiner, primusfyring
- Lag 1 og 2 går sammen.
- Ord for dagen.

Første dagen startet vi fra sørenden av Tyin som en samlet gruppe, og for å kjøre inn gruppa var det oss lærerne som hadde veilederansvaret. Alltid litt utfordringer med en stor gruppe i forhold til utstyr, gnagsår, kommunikasjon osv. men det kom seg utover dagen. Øyangen var sterkt nedtappet, og vi vurderte om vi skulle krysse den eller gå rundt ved sundet lenger nord der man kan krysse ”tørrskodd”. Grunnen til vår skepsis var overvann, men ved å unngå odder og smale passasjer gikk det fint å komme oss over uten å bli for våte. Slo leir på østsiden like ved det store åpne området der kraftverksuttaket ligger. Viktig å sjekke iskart.no i forhold til slike regulerte magasiner. Var vanskelig å komme ned til vannet, så det endte opp med smelting av isklumper for å få oss vann. Det ble en fin og rolig kveld med middag og felles samling utendørs. Tross noen startvansker hadde de fleste hatt det veldig kjekt på tur, noe som tross alt er vårt viktigste mål! :)

Turens første lunsj.
Turens første leirplass i østenden av Øyangen.
Endre er fornøyd med teltoppsettet.
Åpent vann på Øyangen pga kraftverksuttak.

Dag 2 (28. Mars):
- Rute: Øyangen (645-897) til Nedre Dingledalstjernet (754-937).
- Tema: rive leir, sporløs ferdsel, være klare på tiden, orientering.
- Veiledergruppe lag 1: Gruppe 2
- Veiledergruppe lag 2: Gruppe 5
- Ord for dagen.

Denne dagen hadde noen av teltgruppene fått veilederansvar. Det vil si at de vekket gruppet sin til riktig tid og passet på at gruppen kom av gåre tidsnok. Ellers handlet det om å være ansvarlige for gruppeforflytningen, navigering, informering osv. Min gruppe rev leir kl. 09.00 og denne dagen forflyttet vi oss til Nedre Dingledalstjernet via Kimbiltjernet og Dingledalen. Det ble en veldig fin dag med en del læringsmomenter som å gå med feller vs ikke feller, traversering av flanker med pulk, navigere kartet uten kompass og ved hjelp av holdepunkter i terrenget, hjelpe hverandre med pakning osv.

Vi vandrer med Jotunheimens kvasse tinder i kulissene.
God stemning!
Andre leirplass.

Vel framme i østenden av Nedre Dingledalstjernet bygget vi en flott latrine og fant rennende vann i utoset. Siden det fortsatt var fint vær og mye igjen av dagen tok jeg, Anders og Hans Christian oss en kveldstur opp på Yksnnøse der vi fikk nydelig utsikt mot Jotunheimen og mot Olefjorden der vi skulle gå neste dag. Siden det så veldig isete ut på vannet vurderte vi med dette å ta en alternativ rute neste dag via Tverrdingletjernet og Sendehøgde.

Kveldstur til Yksnnøse med Olefjorden bak.
Anders og Hans Christian på toppen av Yksnnøse.
Utsikt mot vest fra Yksnnøse.
Kirsten og Anders er i gang med middag.
Gutta krutt! Ola og undertegnede.
Orden i teltet?

Dag 3 (29. Mars):
- Rute: Nedre Dingledalstjernet (754-937) til Raudfjorden (873-973).
- Tema: rive leir, sporløs ferdsel, være klare på tiden, orientering.
- Veiledergruppe lag 1: Gruppe 3
- Veiledergruppe lag 2: Gruppe 6
- Ord for dagen.

Dagen startet med litt varierende sikt, men været ble bedre utover i timene. Gikk som sagt via Tverrdingletjernet (på kompasskurs), videre litt utfordrende bakke langsmed Skjetnisbekken før vi gikk opp på sadelen sør for Sendehøgde. Her tok vi lunsj før vi rant ned til Sendane. En elev som hadde litt utfordringer med skikjøringen fikk delvis sitte på pulken min, noe som hjalp på humøret. Fra Sendane gikk vi ut på Olefjorden der terrenget var slakt (pga regulert vann) og fulgte stikket løype over til østenden. Fra Ole og over til Seksin var det ikke helt intuitivt hvor vi skulle gå, så her fikk veiledergruppa en liten utfordring, men løste det bra til slutt. Fant oss en bar lyngflekk hvor vi tok oss en hel times pause i ettermiddagssola som varmet godt. Det angret vi ikke på!

Kryssing av Olefjorden.
I nærheten av Seksin.

Siste stykket ut til leirplassen vår i sørvestenden av Raudfjorden gikk greit og her hadde vi en fin kveld med stille stund, matlaging, allsang og gruppekos. Dette er folkehøgskolelivet!

Dag 4 (30. Mars):
- Rute: Raudfjorden (873-973) til Oledalen (950-927).
- Tema: rive leir, sporløs ferdsel, være klare på tiden, orientering, nødbivuakk
- Veiledergruppe lag 1: Gruppe 1
- Veiledergruppe lag 2: Gruppe 4
- Ord for dagen.

Denne dagen måtte jeg forlate gruppa på grunn av at jeg måtte rekke et toppturkurs på Leirvassbu. Resten av klassen fullførte resten av turen i to etapper i delvis dårlig sikt og vind, men gleden var stor da de kom fram til Beitostølen og lærerne spanderte pizza på Peppes! :) Selv hadde jeg parkert en bil ved Beitostølen og fortsatte i full fart over Båtskaret og langs skiløypene fra Smørkoll.

Dag 5 (31. Mars):
- Rute: Oledalen (950-927) til Beitostølen skisenter (948-905).
- Tema: rive leir, sporløs ferdsel, være klare på tiden, orientering
- Veiledergruppe lag 1: Gruppe 2
- Veiledergruppe lag 2: Gruppe 5

PAKKELISTE

Personlig utstyr:

Påkledning
- Ullundertøy (trøye, stillongs og underbukse)
- Ullsokker og ev. ullstrømper. Ønsker du tørrere sko neste morgen kan du bruke dampsperre ved å ha en plastpose over en tynn sokk før du tar på en tykkere sokk ytterst. Dette lindrer også gnagsår!
- Tynn ullgenser/annet mellomlag hvis du trenger
- Fjellbukse (vindtett)
- Fjelljakke med hette (vindtett)
- Vindtett lue
- Ullvotter med vindvotter utenpå
- Skistøvler (ikke for trange, evt en stor ullsokk tredd utenpå)
- Gamasjer
- Ski og staver. Sjekk bindingen godt.

I lommene
- Kart og kompass (i kartmappe)
- Blyant og papir
- Solbriller – VIKTIG!!! / googles for dårlig vær
- Solkrem
- Skismurning (blåswix) og skiskrape
- Ev. skifeller

I sekken/pulken (i vanntette poser)
- Tykk ullgenser/dunjakke
- Ekstra votter
- Ullskjerf/hals
- Vindmaske (hvis du har)
- Kjemiske varmere til å ha i skoene (hvis du har, kjøpes på sportsbutikken - anbefales)
- Ekstra lue
- Toalettsaker (tannbørste og tannkrem)
- Undertøyskift (ull – stillongs, trøye og underbukse) + ullsokker
- Fotposer / Støvleovertrekk hvis det er kaldt
- Spade
- Sovepose (bør tåle -15 grader). En lakenpose inni vil øke varmen.
- Liggeunderlag, ta gjerne med to.
- Hodelykt og ekstra batterier
- Toalettpapir + antibac + fyrstikker
- GPS – hvis du har og ekstra batterier
- Tallerken og bestikk
- Mat for de dagene vi er borte (+en ekstra potetmos i nødproviant)
- Termos m/varm drikke
- Drikkeflaske m/isolasjon (gjerne nalgeneflaske i hard plast som kan brukes som varmeflaske i soveposen)
- Mobiltelefon (fulladet i sekken)
- Kamera

Fellesutstyr (antall/hvem tar med):
- Snøsag (et i hver teltgruppe)
- Telt (et i hver teltgruppe)
- Søkestang (et i hver teltgruppe)
- Primus med ¾ l bensin pr døgn (én i hver teltgruppe – må testes på forhånd) og en plate (feks en bordskåner) til å sette primusen på
- Kjele med lokk og evt utstyr for å lage mat
- Fyrstikker og tennbriketter i vanntett pose (et kit i hver teltgruppe)
- Førstehjelpsutstyr (minst et i hver teltgruppe) – enkeltmannspakke, plaster i ulike størrelser, sportsteip, compeed, smertestillende (ibux, paracet), elastisk bandasje
- Reparasjonssaker (et kit i hver teltgruppe) - tau, strips, ducktape, kniv/multitool og ståltråd
- Snøbørste (én i hver teltgruppe)
- Stearinlys (minst et i hver teltgruppe)
Utstyret fordeles dagen før turen.