Teltovernatting i Vassfaret (08.03.2017)

Start point Fledda (835m)
Ascents Busufjellet (1,058m) 08.03.2017 not summited
Visits of other PBEs Fledda p-lomme (845m) 08.03.2017

I forbindelse med lærerstudiet jeg går (praktisk-pedagogisk utdanning) var jeg så heldig å få seks ukers praksisplass ved Valdres Folkehøgskule og linja ”Friluftsliv-Adventure-Kilimanjaro”. En trivelig gjeng på 11 elever totalt inkludert en stipendiat og Line som linjelærer. Det var jeg og mine medstudenter Endre og Ola som fikk i oppgave å organisere opplegget ukene framover. Første tur skulle være vintertur intro, med en overnatting i telt. For å gjøre opplevelsen så myk som mulig valgte vi å holde oss under tregrensa. Valget falt på Vassfarfjella ved Fledda der det er mye trolsk eventyrskog med både gran, furu og bjørk. Sammen med elevene skulle vi vandre i Mikkjel Fønhus sine fotspor..

Mål for turen:

- Delta aktivt i turplanleggingsfasen og pakking av sekk/pulk for en overnattingstur på vinteren
- Bli kjent med eget utstyr
- Turrutiner på fjellskitur (gruppeforflytning, mat og drikke og omsorg for hverandre)
- Bli trygg på orientering med bruk av kart og kompass i vinterfjellet (GPS som sikkerhet)
- Bli kjent med sikker ferdsel på islagte vann
- Bli kjent med og trygg på leirrutiner i vinterfjellet (telt, bålfyring/vedsanking, primusfyring, latrine og sporløs ferdsel)
- Erfare gleden ved å være ute på tur

"Kan der tenkes noe sunnere og renere enn på frisk vinterdag å få skiene under føttene og stryke til skogs?" - Fridtjof Nansen

Kjørte fra Leira til p-lomma ved Fledda (bomveg 35,-) der utgangspunktet på turen var. Vi organiserte gruppa i teltlag på 3-4 elever, der det ene teltlaget hadde veilederansvar for hele denne turen. Det innebar at de med veiledning fra oss lærerne (jeg fulgte dem opp denne dagen, Endre fra i kveld og ut morgendagen) skulle ha hovedansvaret for navigering, sporlegging, gruppetempo, pauser, delegering av arbeidsoppgaver samt vekking neste morgen (+en turoverraskelse!).

Veiledergruppa bestod denne gangen av Anders, Hans Kristian og Johanne. De gjorde en super innsats og tok ansvaret på alvor. Fikk til gode gruppeprosesser, og jeg forsøkte å holde meg så mye som mulig i bakgrunnen, men komme med veiledende spørsmål og tips og triks der det var passende.

Første dagen gikk turen rundt Busufjellet mot klokka. Mye løssnø i terrenget, og til dels tett skog slik at de som hadde pulk fikk en liten utfordring, spesielt om man ikke hadde helfeller. Forsøkte å holde oss på myrene, og i tillegg kunne vi faktisk følge elveleier der elva rant flatt. Været var nydelig, i alle fall første halvdel av dagen. Etter hvert skyet det mer til og det kom litt snø utover kvelden. Gikk stort sett i 50 minutter før vi tok 10 minutter pause osv. Utrolig kjekt å være på tur med en gruppe som viser så utrolig mye positivitet og omsorg/samarbeidsvilje ovenfor hverandre. Vanvittig bra team spirit som er opparbeidet gjennom et folkehøgskoleår!

Hørte flere drønn i snødekket på turen, trolig et kantkornlag nede i snødekket. Etter å ha passert Busuvatnet (godt innenfor marginene å krysse ifølge isvarslingen til NVE) fulgte vi skiløype et stykke øst for Austre Busua der vi fant en egnet teltplass i nærheten av en gammel tørrgran og noen fine furutrær. Etter å ha fått opp alle telt, gravd latrine, bålgrop og hentet ved ble det etter hvert middag og bålfyring. Utover kvelden ble det høytopplesning av Hans Børli sine dikt av Johanne, Endre holdt tale om kvinnedagen, veiledergruppa stilte med marshmallows, mariekjeks og sjokolade. Til slutt ble det litt ”mafia rundt bålet” spill og røverhistorier. Klarte å brenne opp all veden faktisk!

Kos rundt bålet på kvelden.

Neste morgen vekket veiledergruppa oss kl. 07.30, behagelig måte å våkne på. Fikk i oss litt frokost og kaffe før vi pakket sammen teltene og ryddet leiren for søppel og rot. Alle hjalp hverandre slik at vi kom oss av gårde i tide uten at noen ble nødt til å vente unødvendig lenge. Målet for dagen var å fortsette runden mot bilen ved å delvis følge skiløypa. Veiledergruppa hadde kontroll over kartet og førte oss på en fin måte fram til bilen. Her tok vi en diskusjon på hva vi hadde lyst til, (1) reise hjem eller (2) bli litt lenger og for eksempel leike i snøen med hopp osv.

Morgenstund har gull i munn.
Teltleiren vår.

Vi ble en time lenger. Noen tok en rolig skitur, mens vi andre forsøkte å finne en egnet plass for å bygge hopp. Det var ikke så lett å finne, men vi klarte å lage oss en artig terrengløype. Noen var ivrige på å prøve den mange gangen, mens andre heller koste seg i solveggen. Alt i alt, vi greide målet med at alle erfarte glede med å være ute på tur, og det er tross alt det viktigste!