Kveldstur til Skarvemellen (07.03.2017)

Ascents Skarvemellen (1,267m) 07.03.2017 17:51
Visits of other PBEs Skarvemellen parkeringslomme (920m) 07.03.2017 17:09

Fin kveldstur på Skarvemellen fra p-lomma i øst mot Melsenn. Overraskende mye puddersnø i skogen, så jeg ga fort opp å bruke de tynne racerplankene. I dag ble det i stedet breiskia. Kom meg opp gjennom granskogen og etter hvert opp på snaufjellet. En del stein, men det gjaldt å finne forsenkninger der det lå mer snø. Snøen var mer vindpåvirket lenger oppe og jeg hørte flere drønn. Trolig et kantkornlag, noe som tyder på skredfare. Derfor var jeg ekstremt forsiktig og fant et smart rutevalg i bratthenget fra 1160 moh. Viktig å tenke på at et skred kan rive deg ned i steinene og ikke bare begrave deg.

Rakk akkurat å se sola idet jeg kom opp på toppen.
Mot Jotunheimen, Rundemellen og Langsua.
Utsyn østover i retning Spåtind.
Solnedgang fra toppen av Skarvemellen.

Rakk toppen akkurat innen solnedgangen. Nydelig skue! Rundemellen fristet kun noen kilometer unna, men det er trolig en mer avblåst topp. Det ble kaldt, og temperaturen sank ned mot -13 grader. Gjaldt bare å komme seg ned igjen. Fikk en fin nedkjøring, men dessverre litt for tett og flatt nede i skogen til at jeg fikk den virkelig store kjøregleden.