Hemnafjellet i Namsos (26.02.2017)

Start point Utheim (5m)
Ascents Nordøst for Hemnafjellet (678m) 26.02.2017 16:10
Hemnafjellet (680m) 26.02.2017 16:17

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk)

Vi hadde store planer om to fjell i dag, men vi var slitne etter gårsdagens anstrengelser. Sov derfor lenge, og det var et stykke å kjøre fra Grong. Været var skyet med snøbyger og tåke på toppene.

Hemnafjellet sett fra nordvest.

Det er 50 kr i bompenger fra Morka. Veien var ikke brøytet etter 15 cm snøfall, men flere biler hadde kjørt før oss, så vi tok sjansen uten å ha med kjettinger (=dumt å ikke skaffe seg). Tok av den siste sideveien som eneste bil, men etter 200 m kom vi til en bom som åpenbart var der for å stanse sånne som oss. Selv om den var ulåst spadde vi en plass og parkerte bilen. Dessuten så bakkene for bratte ut for bilen vår.

På vei opp gjennom skogen fra nord. Varm og lett vindpakket snø som var tung å brøyte i.
Fortsatt litt kronglete terreng, men det blir stadig mer oversiktlig.

Vi tok på feller og labbet oppover veien. Tok av på tilsynelatende beste sted og kjempet oss oppover skogen. Det var svært kupert, og i øvre skogbeltet var snøen vindpakket slik at skiene kilte seg ned i snøen. Det begynte også å blåse så vi rundet på lesiden rundt 250 moh, men der var det bare enda flere stup. 300 moh kom vi inn i tåka, men det vekslet med utsikt innimellom.

Utsyn i retning Namsos.
Utsikt mot nord før vi smatt inn i tåka.
Tåka kjem!
Fulgte disse stakene mot toppen. Her ser man tydelig hvordan vinden blåsere kraftigere i høyden enn langs bakken pga friksjon.

520 moh kom vi overraskende for oss inn på en permanent staket rute, tydeligvis for å kunne kjøre skuter eller beltevogn opp til masten på toppen. Vi fulgte derfor disse stakene til topps. Tok en mislykket snarvei før toppen, men stakene hadde en bedre rute (noe vi mistenkte..).

Var oppom kommunetoppen i Namsos som er litt lavere nordøst for hovedtoppen. Rastet i le av masten før vi returnerte.

På kommunetoppen. Hovedtoppen rett bak.
Rast på toppen. Ser kommunetoppen i bakgrunnen.

Vi bestemte oss for å følge stakene helt ned da ruta måtte komme inn på den samme veien som vi kom fra. Det var riktig gjettet, og mye, mye bedre enn ruta vår opp. I skogen gikk stakene over til merking på trærne, men det var godt merket. Kom inn på veien 300 m lenger inne enn der vi gikk opp. Det er lite snø, stort sett fra siste ukes snøfall på 40 cm. Men det gikk likevel nesten uten riper i skiene.

Nede i lavlandet hadde det blitt mildere med sluddbyger, og gjennomslag på veien. Vi kom oss med nød og neppe ut igjen! Kjørte forsiktig til Namsos og spiste hos italieneren (Villa Napoli) før vi returnerte til Grong.