Sandvassheia i Verran (24.02.2017)

Start point Holden (301m)
Ascents Sandvassheia (655m) 24.02.2017 12:54
Visits of other PBEs Holden p-plass (300m) 24.02.2017 11:23

Så var det klart for et nytt kommunetoppraid i Trøndelag sammen med fattern. Etter en natt på hotell i Steinkjer våknet vi til lett snøvær og vind. Vi valgte likevel å prøve oss på kommunetoppen i Verran, Sandvassheia. Kjørte opp til Holden der vi parkerte. Herfra fulgte vi scooterspor fra vestenden av demningen et godt stykke i slakt terreng inn forbi Pissbekksetran. Ikke mye snø i terrenget, men nok til å gå på ski.

Brøyter vei langs et gammelt scooterspor på anmarsjen.
Godt å være på tur.
På vei opp på snaufjellet. Holden ses bak.

Valgte etter hvert å forlate skogen og stige opp på høyfjellet. Krysset bekken og snirklet oss oppover mot toppryggen. Herfra var det litt opp og ned før vi var på den endelige toppen. Det blåste mildt sagt friskt, og vi hadde problemer med å stå på beina oppe på toppen, men utsikt fikk vi heldigvis litt av.

Det blæs på toppan.
På toppen av Sandvassheia.

Returen valgte vi å legge tidlig ned mot skogen av hensyn til vinden, og jeg tror nok denne returen i utgangspunktet er det beste veivalget både fram og tilbake. Fikk noen fine svinger i herlig puddersnø nede i skogen. Videre ruslet vi langs Pissbekken til vi etter hvert kom bort til sporene våre på vei fram. Deretter greit tilbake mot bilen.

Kart

Start date 24.02.2017 11:20
(UTC+01:00)
End date 24.02.2017 13:47

Friske

Written by Olepetter 15.03.2017 09:22

turer det fikk på trønder-raidet deres denne gangen!