Isklatrekurs for Lurkarlaget (18.02.2017)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Foss N for Bringe (800m) 18.02.2017
Isklatring Tyedalen (900m) 18.02.2017
Living the dream!

Var så heldig å få holde nybegynnerkurs i isklatring for Lurkarlaget i Sogndal. Med meg hadde jeg tre motiverte deltkakere; Andreas, Håvard og Petter. Mildværet hadde gjort stor ugang de siste dagene, så etter en rekognoseringstur i Vangestadgjelet på Kaupanger og på Berge ved Fjærland (begge stedene hadde mildværet ødelagt isen) samt nøye vurdering av temperaturstatistikk på xgeo.com og yr.no måtte jeg innse at det kom til å bli litt kjøring og gåing for å finne brukbar is.

Mål med kurset:

Deltakerne skal etter kurset:
  • Ha kjennskap til grunnleggende bevegelsesteknikk på vertikal is.
  • Ha kunnskap nok til å vurdere sikker ferdsel på et isklatrefelt og lage et sikkert topptaufeste.
  • Kjenne til prinsippet og risikoen med ledklatring på is, men det anbefales at man har klatret minst én effektiv sesong med topptau og opparbeidet seg gode marginer før man begynner med ledklatring.

Lørdag - isklatring ovenfor Teigum i Lærdal

Oppmøte utenfor Meieriet kl. 09.00. Her ble det en sjekk av at alt utstyret var i orden før vi samkjørte i min bil opp mot Lærdal. Bli-kjent-runden tok vi undervegs på bilturen. Parkerte i østenden av Tuftåstunnelen og herfra ruslet vi til fots 300 høydemeter opp til en foss rett opp i lia mot sørvest. Det var så og si ingen snø, spesielt i nedre deler, så innmarsjen gikk mye lettere enn sist jeg besøkte denne fossen for noen år siden. Temperaturen viste 2,5 grader ved bilen, og de siste dagene hadde det vært +1 til +4 grader på dagtid, og så vidt under 0 på natten.

Innmarsj opp denne fine morenen i Lærdal.

Even og Gustav hadde fått nyss om planene våre og var allerede foran oss i løypa. Vi brukte rundt 35 minutter på innmarsjen i dag. Vi fant oss dermed en litt kortere islinje lenger mot høyre som vi begynte å klatre på. Isen var soft og fin, men tåler nok ikke enda to dager til med plussgrader før den blir for råtten. Diskuterte iskvalitet og sikkerhet før vi etter hvert begynte å klatre og trene inn bevegelsesteknikk på topptau.

Top rope tough guys!
Den øksa satt!
Ice ice baby!
Petter i gang med andre taulengde.

Senere på dagen klatret vi to taulengder oppover i den store fossen, noe som vakte stor begeistring hos hele gruppa. Avsluttet med rappell ned igjen på abalakov før vi begynte på returen. Overraskende nok kom det nesten ingen nedbør, selv om det var meldt en god del. Kun et lite julesnødryss var de eneste som kom. Dagen ble feiret med felles restelefse på ferga over til Mannheller.

Søndag - isklatring ovenfor Holsbruvatnet i Tyedalen

For variasjonens skyld reiste vi til en ny dal denne dagen. Vi kjørte til Øvre Årdal og videre oppover mot Tyin. Parkerte i en lomme på ca. 800 moh. Det var yr, vind og tåke denne dagen og pluss 1 grad. I en siktlomme kunne vi se islinjene vi hadde planlagt. De ligger rundt 900 moh, 1 km sør for Holsbruvatnet. Masse muligheter rundt Tyedalen generelt. Krysset Tya på en bro i nærheten av bilen og videre vasset vi snaue 2 km bort til fossene i til dels tett bjørkeskog og halvvegs råtten snø. Omtrent 50 cm snø i terrenget.

Tyedalen iscrag.
På vei opp for å rigge topptau.
Mot Holsbruvatnet fra cragget.

Greit å komme seg opp til fossen, og vi klarte å unngå potensielt skredterreng i tillegg. Brukte rundt 40 minutter på innmarsjen med tunge forhold. Kjekt med staver! Kledde på oss klatreutstyret før jeg ledet opp og etablerte topptaufeste på to linjer. Holdt akkurat med 60 meters tau. Fin og soft is, men det begynner å synge på siste verset her også. Perfekt timing i forhold til at det nå er veldig enkle klatreforhold.

Foss nr 1.
Foss nr 2.

Etter noen rundet med topptauing fikk deltakerne klatre samtidig som de satte isskruer. Deretter gikk vi gjennom topptaufeste i trær og abalakovanker som forøvrig er svært anvendelig nå som det er mildt og isskruer fort kan smelte seg ut. Petter fikk seg en liten støkk da han hamret øksa inn i isen og det deretter forplantet seg en sprekk nedover i isen. Dette er vanlig, men sjelden noe farlig såfremt isen ikke er gjennområtten og har god understøtte. Vi forsøkte å hakke løs is mens noen trakk i abalakovfestet. Dette er forøvrig noe som i grunn kan demonstreres helt tidlig i kurset, slik at deltakerne får en forståelse av hvor mye is egentlig tåler.

Fin linje foss nr 1.

Tiden fløy, så vi rakk ikke mer annet enn at jeg og Håvard klatret til topps og renset med begge topptaufestene. Rappellerte ned igjen fra ei bjørk. På vei tilbake igjen til bilen tok vi snarveien ved å krysse Tya i rett linje mot bilveien. Vi sikret med tau idet vi gikk over, så dermed var sikkerheten ivaretatt.

Generelle erfaringer:
-Tipse om at gamasjer/gaffateip rundt nedre del av buksa kan være lurt for å ikke snuble og lage hull med stegjernene.
-Demonstrere uthakking av abalakov i starten av kurset for å poengtere hvor mye is egentlig tåler.

Takk for en kanon helg i isen! :-)