Femundsmarka (03.09.2011)

Start point Langen gjestegård (670m)
Ascents Femundsåsen (784m) 03.09.2011

Trøndertur i Femundsmarka 3-4. september 2011

Kart over ruta vi gikk
Vakre Femundsmarka! Her på Femundsåsen.

Denne helga ble jeg temmelig spontant invitert av Nils Hermann på en tur til Femundsmarka sammen med en gjeng trønderkompiser fra Rissa. Fredagen gikk med til en kjapp klatreøkt i Grefsenkollen før vi kjørte opp til Langen gjestegård like nord for Synnervika. Overnattet i den romslige kassebilen til Nils Hermann og neste dag begynte vi å traske innover marka. Vi skulle møte trønderbanden ved Nedre Muggsjøen, snaut to mil vandring fra Langen. Sekkene var pakket med mye god mat som vi skulle kose oss med, er altfor sjelden jeg unner meg slikt på andre fjellturer. Godt med en ekte skautur igjen!

Gutten med sjumilsstøvlene?
Passerer Nordvika.

På veien stakk vi oppom Femundsåsen, måtte jo ha med en topp også. :-) Fikk bedre utsyn over nordenden av Femunden herfra. Femundsmarka er jammen herlig! Fant også en artig stein som vi bare MÅTTE buldre på. Deretter fortsatte vi i godt tempo til Litllangtjønna der vi møtte en skoleklasse på kanotur. I elva som kom fra Femunden og ned i denne tjønna var det laget en slags naturlig «tømmerrenne» som sikkert var fin å padle ned. Rett etter Lortholbua fant vi en stor stein med et herlig riss. Den buldret vi på og vi fikk tatt noen artige photoshoots. Hele veien fram til Nordvika gikk på en bred og fin sti, vi angret litt på at vi ikke tok med sykler her, men men... Etter Nordvika gikk resten av ruta på en smalere sti og over en og annen myr opp langs med elva Mugga. Møtte på Erlend som også skulle møte «trønderbanden». Han hadde holdt på å gå seg bort og valgte å snu, men vi hadde GPS i bakhånd så han stolte på våre navigeringsferdigheter og slo følge. Ved Langmyrbua møtte vi en kar som hadde vært i marka ei uke på høstferie som han kalte det. Erlend ringte trønderne som nå var til med å forlate Nedre Muggsjø og gå mot Langmyrbua. Det var tydelig at mannen i bua ikke likte besøk så jeg foreslo å heller gå litt videre og slå opp en camp ved et tjern. Erlend ble igjen på bua mens jeg og Nils Hermann fortsatte 500 meter der vi fant et lite idyllisk tjern like sør for stien. Her rigget vi oss til med telt og fyrte opp et herlig bål. Brukte 5t og 15min inn hit. 16,5 km vandring.

Stian, Håvard og Morten koser seg foran leirbålet.

Til middag grillet vi pølser med tilbehør og etter hvert kom også resten av gjengen rekende og satte camp i området. Gjengen bestod av meg, Nils Hermann, Håvard, Stian, Erlend, Sven Georg, Frode, Terje og Morten. Kvelden bød på en «ækt trønderfæst» foran bålet, for disse karene hadde med «litt av hvert» i sekken. :-) Husker ikke så mye mer, men moro hadde vi det helt til dagen derpå... Da var det bare å prøve å få i seg noe mat og labbe i vei tilbake mot Langen. Nils Hermann slet med en stiv ankel og noen antydninger til en tidligere kneskade, håper det ordner seg til neste tur! Håvard var ivrig og ledet an med oss andre hengende etter. Tilbake til Langen var vi effektive og brukte vi snaut fire timer på 15 km. Godt med en burger på Røros før vi satte nesa hjemover.

Takk for en hyggelig tur til Femundsmarka! :-)