Blefjell – vinterfriluftsliv i skolen (09.02.2017)

Start point Nordstul (710m)
Characteristic Ski trip
Visits of other PBEs Blefjell Parkering (710m) 09.02.2017

”Blidaste fjellet je veit om er Ble,
ligg der og smila og le,
Fordi det lever og er te.
Finaste fjellet jeg veit om er Ble,
Vidder og vatn, ro og fred,
For raustlause menneskekre.” (ukjent dikter)

Sammen med PPU friluftsliv ved høgskolen i Notodden hadde vi en todagers tur ved Nordstul på Blefjell med fagdidaktisk tema ”vinterfriluftsliv i skolen”. I planleggingsfasen hadde vi tidligere møtt en ungdomsskoleklasse som vi skulle ha med ut på tur på Blefjell den andre dagen. Vi delte oss inn i turgrupper og barna i hver turgruppe kunne velge hvilke aktiviteter de ønsket å ha på turen. Valgene stod mellom leik i snøparken, skitur i vinterfjellskogen eller leirliv.

Sønstevatn med leiren på andre siden.

Den første dagen på Blefjell bestod av befaring av området på vei inn til leiren som vi hadde nordvest for Sønstevatn. Ikke lange innmarsjen fra parkeringa, kun en liten kilometer. Det hadde kommet mer enn 15 cm løssnø de siste dagene, så det var skikkelig pudderalarm i området. Faktisk en del artig alpint skiterreng nord for Nordstul. Etter hvert etablerte vi leir med tre lavvoer og felles bålplass. Det var nokså kjølig temperatur og vind fra øst med lett snødrev, derfor valg av leirplass som lå litt i le for vinden. Tok en tur i området for å rekognosere skileikområde før vi lagde middag på bål. Min turgruppe (meg, Knut og Silje) lagde fiskesuppe med sjokolademousse til dessert. Utover kvelden ble det vedsanking og forberedelser til skileikområdet. Var ganske trøtt etter gårsdagens klatretur i Lærdal, så tok en tidlig kveld.

Kl. 09.00 skulle vi møte elevene ved Nordstul. Glatte veier gjorde at noen foreldre hadde problemer med å komme opp hit, så det ble naturlig nok en del forsinkelser. Imens brukte vi tiden på sirkelleker og aking i puddersnøen. Da vi omsider var samlet fikk min gruppe med oss tre elever (sistemann var syk) fra 9. klasse på Notodden ungdomsskole. De fikk være delaktig på orienteringen inn til leirplassen og fikk gå først hele veien for å finne et godt sporvalg. På veien tok vi opp tema som god/dårlig bålved. De fikk blant annet kjenne på tyrilukta i gammel furuved, noe alle syntes var spennende. Videre snakket vi om trygg ferdsel på islagte vann. Hvor tykk is må det være og hvilke steder skal man være forsiktig ved. I tillegg fikk elevene prøve å gå i blinde i en retning over vannet for å erfare at i dårlig sikt er det fort gjort å vandre i gal retning.

Leik i snøparken.

I leiren spiste vi litt mat før vi fordelte oss i leikgruppene. Jeg var med på skileikgruppa. Her lagde vi to hopp, kuleløype, bob-bane, orgeltramp, og doseringsløype for ski, brett og aking. Her ble det mye aktivitet slik at alle holdt seg varme. Moro å se! Gøy for oss voksne å leke også. Man blir aldri for gammel for slikt! Tida gikk fort, så plutselig var det lunsj før vi fulgte barna tilbake igjen til parkeringen. På vei tilbake igjen snakket vi om tidsbruk på tur, og alle fikk tippe hvor lang tid vi brukte tilbake. Svaret ble litt over 11 minutter på 800 meter med litt nedoverbakke. En fin skoledag for både elever og studenter, med både relevant læring i forhold til kompetansemål i skolen samtidig som turen bidro til positive opplevelser med naturen og friluftslivets egenverdi. Avslutningsvis hadde vi andre studenter og lærere en felles oppsummering av turen før vi pakket sammen og tok farvel.