Oppdagelsesferd i Sogndal (10.01.2017)

Start point Åberge (250m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Vetle Hovden (697m) 10.01.2017
Visits of other PBEs Åberge p-lomme (250m) 10.01.2017

Etter en sen kveld med tv-titting hos Gustav på Åberge kom vi oss ikke ut av senga denne morgenen før langt utpå dag. Ingen av oss hadde noen spesielle tanker om hva en skulle bruke dagen på. Ikke var det spesielt bra skiføre, ikke var det meldt spesielt pent vær og heller ikke hadde det vært kaldt nok til at det var gunstige isklatreforhold. Vi skuet ut av stuevinduet og åpnet sansene for eventyrlyst. Med ett så jeg den sørvendte klippen på Vetle Hovden. Det så ut til å være muligheter for noen alpinlinjer opp der, så det var verdt å sjekke ut.

Sørveggen på Vetle Hovden sett fra Åberge.
I marsj fra Åberge, med blikket bestemt rettet mot det ukjente..
Jammen ble det fint vær!
I nærheten av Øygarden. Vetle Hovden sees bak til venstre.
Ved Galden. Klippen sees bak.

Både jeg og Gustav hadde klatreutstyret vårt nede i Sogndalsfjøra, så det ble hurtig marsj ned lia for å pakke oss klare før vi tok bilen og kjørte opp igjen til Åberge. Vi valgte å ta skiene fatt på innmarsjen, noe ingen av oss angret på i ettertid. Gustav slet litt mer enn meg med fjellski og halvfeller, mens jeg stilte i lett randoutstyr med helfeller. Fulgte veien opp til Hølsete som var godt preparert av traktortrafikk. På vei opp tittet faktisk sola fram mellom skyene. Det så ut til å kunne bli en fin ettermiddag!

Av med ski og skisko.
Potensiell linje 1 nedre del.
Potensiell linje 1 øvre del.
Potensiell linje 2.

Jeg holdt tempoet oppe, noe jeg var nødt til dersom vi skulle rekke noe klatring før mørkets frembrudd. Ved Hølsete fortsatte vi langs en vei og over en del kulturmark til vi var framme ved stølen Galden. God økt bare opp hit, spesielt med sekker lesset med klatrestæsj. Her skiftet vi over til klatrestøvler og lot ski og skisko bli liggende igjen. Basket oss ut i laussnøen langs sørstupet til Vetle Hovden for å rekognosere potensielle klatrelinjer.

Skikkelig alpint terreng, og vi registrerte minst 2-3 linjer som så interessante ut. Av hensyn til tid og dagslys ble det ikke noe tid til å prøve noen av linjene. I stedet fortsatte vi rundt sørpillaren og etter hvert opp en bratt renne som kun bød på bratt stamping og lett klyving. Litt meningsløst å reise opp hit med masse tungt stæsj, men en fin og interessant tur ble det uansett, og været ble til syvende og sist mye bedre enn forventet!

Fikk brukt øksene litt i alle fall!
Sogndal - fremtidens Chamonix?
Living the dream!

Oppe på Vetle Hovden fikk vi god utsikt ned mot Sogndal. Klippen får jo kveldssola, så dette er definitivt en god spot for bålovernattingsturer. Kom innpå stien som førte oss ned igjen til Galden der vi spente på oss skiene og rant tilbake igjen til Åberge.