Snø og pudder i Jostedalen (03.01.2017)

Ascents Svarthamar (626m) 03.01.2017

Tur opp Svarthamar-ryggen med Hans, Jørgen og Philip. Det hadde kommet rundt 15 cm snø ila natten og det fortsatte å snø i forbigående byger. Etter å ha kjørt fast bilen til Hans og deretter fått den på veien igjen trasket vi oppover furuskogen til reflektorplata og videre opp til rundt 800 moh. Kom en del vind fra etter reflektorplata på 620 moh så vi måtte være litt obs på flakdannelse i leheng. Vi utløste noen harmløse skred ved ryggen, men terrenget var aldri så komplekst at det var noe problem. Ved 800 moh snudde vi pga sterk vind og snøføyke. Utfordrende å kjøre ned igjen i slikt vær, men snøen var fin. Skulle bare vært litt mer snø, for under pudderet lurte et solid skarelag som gjorde at vi ble "arrestert tvert" dersom man lå for langt fram i skoen og en kul dukket opp. Nede i furuskogen fant vi flyten og det ble en fin turopplevelse.

Hans var enig i at her var det greit å snu.

Takk for noen fine dager i Jostedalen! :)