Nyttårspow i Jostedalen (01.01.2017)

Ascents Lioksla (1,460m) 01.01.2017 not summited

Med en noget sen start etter gårsdagens nyttårsfeiring fikk vi etter hvert ut fingeren og reiste på tur så sent som kl 13.30 fra basecampen vår i Jostedalen. Parkerte ved en brøytelomme på vei inn mot Norheim gård sør for Lioksla. Jeg og Jørgen startet et stykke før tre andre som kom etter oss. Tanken var å gå så langt opp mot Lioksla som vær, føre og tid tillot. Litt krunglete skogsterreng og en del små klipper i starten, men ved rett sporvalg kommer man seg greit fram.

Deilig å se sola igjen!

Videre bærer det over en del åpne kulturlandskap før det etter hvert blir jevnere terreng fra 700 moh og oppover. Under 700 moh var det 5-10 cm ubunden snø over et fuktig skarelag, men høyere oppe lå det mer snø, kanskje så mye som 15-20 cm ubunden snø over et hardere skarelag. Holdt greit tempo oppover, og det var spesielt deilig å begynne nyåret med sol og pudder.

Oppover sørøstryggen på Lioksla.
Vi vinner stadig høyde. Vetlestølsdalen ses bak.

Ved 900 moh begynte det å blåse og føyke mer slik at snøen ble mer flakete. Vi bestemte oss for å snu her og kjøre ned igjen. Nydelig føre, spesielt i øvre del. Pudderfølelsen, selv om skarelaget lurte like under. Litt mer utfordrende terreng å kjøre i med hardere snø i nedre del. Møtte også på de andre ved 500 moh som gikk litt lenger før de snudde. Var såvidt jeg fikk bilen ut av parkeringslomma. Av og til hadde det vært kjekt med piggdekk og firehjulstrekk...

Det finnes vel ingen bedre måte å starte 2017 på..

Takk for turen, Jørgen! :)