Kveldstur til Kyrkjetaket (16.12.2016)

Start point Skytebanen (127m)
Ascents Kyrkjetaket (1,439m) 16.12.2016

Etter formiddagsøkten til Sandfjellet var det fortsatt flust med dagslys. Med et håp om å ta igjen Ellen Sophie, Kristoffer og Mari som hadde startet halvannen time før meg la jeg i vei på ny tur til Kyrkjetaket, en skikkelig skiklassiker i Romsdalen.

Kyrkjetaket sett fra veien mellom Åndalsnes og Isfjorden.

Parkerte ved skytebanen ovenfor Isfjorden. Dette er et utgangspunkt som gir en litt lenger tur, men til gjengjeld slipper man bompenger slik man må betale ovenfor Ytre Kavli. Jaktinstinktet slo inn for fullt og jeg la i vei i bra fart. Fylte vannflaska ved brua over Skarelva. Deretter var jeg litt overivrig og havnet på traktorveien som går langs nordsida av elva, jeg skulle egentlig fulgt en sti på sørsida. Dette endte opp med stamping i gjennomslagsskare et godt stykke før jeg fant et passende sted å komme meg på riktig side av elva igjen.

Tilbakeblikk mot Isfjorden fra ryggen opp mot Steinberget.
Opp mot Snortungen.
Oppover mot ryggen vest for Steinberget.

Stien på sørsida fulgte en fin morenerygg uten snø. Etter hvert ble det mer snø, men her var den fast nok til at jeg ikke gikk gjennom den. Besluttet å følge stien mot Loftskarsætra et stykke før jeg trakk opp til høyre mot ryggen som går i retning Steinberget.

Kyrkjetaket nærmer seg.
Mot blant andre Store Vengetinden og Romsdalshornet.

Først da det flatet ut oppe på ryggen tok jeg på skiene. Lårene begynte å bli seigere, og jeg merket at jeg både hadde gått en solid tur tidligere på dagen i tillegg til å ha spist altfor lite. Kyrkjetaket lå badet i kveldssol. Håpet at det ville vedvare til jeg kom opp. Rundet Steinberget i nordhellinga før jeg måtte litt ned igjen. Deretter ventet den siste stigningen opp mot toppen.

I retning Gjuratinden.

Her møtte jeg Kristoffer som var på tur ned igjen. Rask ungdom altså! Ellen Sophie hadde ødelagt bindingen, så hun og Mari valgte å gå til fots ned fra toppen. Etterpå hadde visstnok Ellen Sophie kjørt med en ski hele ryggen ned fra Steinberget. Rå dame! Håpet å rekke opp til toppen og ned igjen før dem nådde bilen, men opp ryggen mot toppen var det virkelig tungt å vinne høydemeter. Måtte til og med ta enkelte pustepauser for å psyke meg opp til å gå noen meter til. Møtte noen på vei ned fra toppen som kom fra Klauva, og i den anledningen ble jeg nødt til å stille det betimelige spørsmålet: ”Er det langt igjen?”. De trøstet meg med at toppen var like rundt hjørnet.

Langs ryggen i retning Kyrkjetaket.

Omsider nådde jeg toppvarden, dessverre hadde sola forsvunnet bak skydekket. Fant fram en hanske som jeg brukte som sittepute mens jeg med hengehode iherdig forsøkte å skrelle et par klementiner for å få i meg næring. Forstår godt at det har vært folk som har gått seg utfor skavlen her oppe. I dårlig sikt kommer kanten fort, for det flater ikke ut slik det gjør på mange topper. Vær varsom!

Toppvarden på Kyrkjetaket.

Etter hvert bega jeg meg på returen. Ikke nok med at sola hadde forsvunnet og forvandlet fjellet til et konturløst landskap, skiføret var alt annet enn verdensmesterføre. Eller, på en måte er det vel slikt skiføre (gjennomslagsskare) som fører en i retning verdensmestertittelen… Amatørmessig var jeg såpass i tåka at jeg glemte igjen hansken som jeg nettopp hadde sittet på. Trist, men det var faktisk ikke snakk om å ta turen opp igjen nå.

Mot Isfjorden.
Mot Klauva.

Overlevde skibakken ned til Kavli som helt sikkert er en drøm på fint skiføre. På den ene skien min løsnet stålkantene på begge sider. Dette er visst dagen der ski og bindinger virkelig får gjennomgå… Karret meg ut dalen fra Kavlisetra etter å ha hoppet over et utall småbekker. Da jeg møtte på grus på veien valgte jeg å gå resten av turen til fots, så jeg skiftet til joggesko. Typisk nok møtte jeg på snø kun et par hundre meter lenger nede…

Vær obs på toppskavlen. Her har folk falt utfor tidligere.

Kristoffer ringte og sa at de satt på Sødalshuset i Åndalsnes der vi hadde avtalt å spise middag sammen. Jeg ble småstressa og løp resten av veien ned til bilen. Presterte nok ikke å finne den smarteste veien tilbake til skytebanen, men jeg kom til slutt fram og satte kursen umiddelbart i retning Romsdalens lekreste hamburger.