Sandfjellet – høyest i Vestnes (16.12.2016)

Start point Månvassetra (511m)
Ascents Sandfjellet (1,470m) 16.12.2016

Kjørte fra Isfjorden litt over kl. 08.00. Planen var en tur til Vestnes til høyeste topp, nemlig Sandfjellet (1470). I og med at ryktene gikk om at veien opp til Månvassetra var stengt for vinteren ville jeg ikke lure med Ellen Sophie, Kristoffer og Mari på denne turen, men lot de få kjøre på med den mer kjente toppen Kyrkjetaket.

Sandfjellet ses oppe til høyre.

Overraskende nok viste det seg at jeg kunne kjøre opp til Månvassetra (bomveg kr.), ja faktisk helt opp til 510 moh (siste delen av veien er ikke merket på kartet). Det skal sies at jeg tror det siste stykket opp fortsatt er under konstruksjon, for det var ganske gjørmete der jeg parkerte.

Morgenstemning ved Månvatnet. Trollvasstinden vokter i bakgrunnen.

Været var ypperlig med hovedvekt på blå himmel. Sola hadde enda ikke stått opp idet jeg vandret det første stykket til fots opp langs stien til Månvatnet. Ved naustet i nordenden av vannet byttet jeg om fra joggesko til randosko. Skiene tok jeg på meg 50 høydemeter lenger opp i lia mot vest. Tracket jeg fulgte på vei ned igjen var bedre enn på vei opp mtp hvor tett bjørkeskogen var.

Storbua og Kvasstinden.

Føret var av typen bærende skare, eller ”shit-fuck” som proffane sier. Dermed var skredfaregraden på en solid 1er hele veien til topps takket være kraftig mildvær før nattens frost. Eneste markante kritiske punkt i forhold til skredterreng på denne turen var en travers i nordvestsida på Litlebua. Ikke noe problem i dag.

Sandfjellet sett fra sadelen mellom Kvasstinden og Storbua.
Morgensol på Sandfjellet.

Fortsatte videre opp en liten isbre opp til skaret mellom Kvasstinden og Storbua. Sistnevnte topp er den høyeste i massivet, men det får bli til en annen gang. Jeg hadde nemlig planer om en kveldsøkt opp mot Kyrkjetaket i tillegg. Skiene måtte av forbi noen bare flekker bort til skaret mellom Kvasstinden og Sandfjellet, men selve sørflanken opp til Sandfjellet var snørik og fin. Enn om det hadde vært pudder!

Inn mot fjella ved Isfjorden.
Nydelig lys!

Ut til toppvarden smalnet det til, og her skal man være oppmerksom på skavl ut mot øststupet. Her fikk jeg også sola i fleisen, utrolig deilig! Fin plass dette her! Dessverre skyet det litt igjen på turen ned igjen. Stilte med lette randoski i dag, og dette er definitivt en fin randotur under gode forhold.

Nede igjen ved Månvassetra.

Vel nede i bilen var det bare å trøkke i seg noen brødskiver før ferden gikk videre mot Isfjorden og Kyrkjetaket, heldigvis så det ut til å være enda bedre vær i den retningen.

Kart

Start date 16.12.2016 08:58
(UTC+01:00)
End date 16.12.2016 11:42

Missing title

Written by JPV100 03.01.2017 08:10

Jasså...bilkjøring på ulovlig anlagt veg?! :)

Nydelig bilde av toppvarden! Det går forøvrig motbakkeløp hit opp, fra Tresfjordsida...sånn i tilfelle du har lyst tilbake seinere :)