Skåla – høyest i Molde (15.12.2016)

Start point Tjørhjellhaugen (149m)
Ascents Skåla (1,127m) 15.12.2016

Kom sent av gåre fra Oppdal, men håpet å rekke en tur på Skåla i Molde (nei, ikke Skålatårnet!) før mørkets frembrudd. Været var overskyet, nokså mildt, men ingen tåke selv på de høyeste toppene.

Mot Skåla fra nord.

Parkerte ved Tjørhjellhaugen (bomveg 30,-) på nordsida av toppen. Fulgte sti hele veien til toppen. Litt isete gjennom skogen, men det var i grunn greie forhold siden det var tæle på myrpartien. Fra Trollvatnet bratnet det til og snøen dukket også opp. Var såpass lite snø at det gikk greit å gå til fots, og gåstaver var til god hjelp.

Tilbakeblikk nordover.
Det er ofte fin utsikt når man kan se helt til Molde.

Utsikten var formidabel utover mot Molde og havet. Ingen tvil om at dette er en kremtur. Holdt et relativt høyt tempo i og med at jeg gjerne ville komme til topps før det ble for mørkt. Nådde toppen etter ca. 1t 15min. Flott utsikt i alle retninger, og selv om det var overskyet ble det likevel litt rødlig lys i enkelte sprekker mellom skysystemene. Kommer gjerne tilbake hit igjen, kanskje på ski hvis det er mer snø?

Varden på toppen av Skåla.

Turen ned gikk kjapt unna, men den siste delen gjennom skogen måtte lykta fram. Var utrolig heldig og fikk bo hos Jan Petter og Marianne i Isfjorden de neste par-tre dagene. Tusen takk for gjestfriheten! :-)