Hjelmen – høyest i Halsa (14.12.2016)  5

Ascents Hjelmen (977m) 14.12.2016

Kom fra en morgentur på Resfjellet og var klar for å rekke en tur til topps på Hjelmen før mørket senket seg over Nordmøre. Svingte inn en traktorvei ved Settemsdal. Denne gikk visst an å følge helt inn til Mjølkplasshaugan på 210 moh, men jeg feiget ut allerede etter første flate sletta da det dukket opp et advarselsskilt om dårlig vei. Ser i ettertid at jeg fint kunne kjørt lenger.

Hjelmen sett fra Settemsdal.
Plakat på parkeringsplassen på Mjølkplasshaugan. Kjørte ikke helt inn hit denne gangen.

Tok fram de nye gåstavene mine og turet i vei oppover langs traktorveien. Passerte etter hvert Mjølkplasshaugan før resten av ferden gikk langs sti. Jeg skjønte tidlig at på grunn av de labre snømengdene var ski et ikke-tema. Det så også temmelig avblåst ut på ryggen der stien går.

Opp i sola.
Siste kneika opp mot toppen av Hjelmen.
Ord blir overflødige...
I retning Stabblandet.

Litt isete var det gjennom skogen, men på snaufjellet møtte jeg på relativt fast snø som var fin å gå på. Enkelte plasser lå det tung fokksnø, så det gjaldt å vurdere hvor det var smartest å holde seg i terrenget. Fant en brukbar vei, og ved hjelp av rødmerkinga gikk det greit å holde seg i nærheten av stien. Et par bratte punktet måtte forseres, men stort sett var det ikke noen spesielle tekniske passasjer.

Rakk akkurat solnedgangen idet jeg nådde toppen.
Toppvarden på Hjelmen.
Inn mot Trollheimen.
Det kveldes..

Nådde toppen akkurat idet sola forsvant bak fjellene i det fjerne. For en dag dette har vært! Desember på sitt aller beste, og det finnes knapt en bedre plass å tilbringe en slik dag på. Rakk akkurat ned igjen til bilen før det ble så mørkt at lykta hadde vært grei å ha.