Kjapp tur til Store Blåmann (27.08.2011)

Start point Slettneset (10m)
Ascents Store Blåmann (1,044m) 27.08.2011
Store Blåmann sett fra utgangspunktet på Slettneset. Orvasstinden til høyre.

Etter turen til Soltindan bestemte jeg meg for å ta en kjapp tur til Store Blåmann etter å ha fått anbefalt den av Kent Hugo. Store Blåmann er den høyeste på Kvaløya og en av de mest besøkte toppene i Tromsø. Parkerte ved skiltet på Slettneset sammen med en del andre biler. Bestemte meg for å gå kjapt opp til toppen med kontrollert intensitet. Uten pauser og uten å stresse nådde jeg toppen etter 1 time og 7 minutter. God sti til toppen med et par bratte punkter som krever lett klyving. Ganske så slitt fjell, så friksjonen er ikke spesielt god på klyvepunktene. Møtte flere folk på tur her, blant annet en Tromsø-dame med noen franske kamerater som jeg slo av en prat med. Fin utsikt fra toppen i alle retninger. Returen tok lenger tid en turen opp. :-) Kjørte rett til Storvatnet for en herlig dukkert før en fettete burger i Tromsø stod for tur.