Joggetur til Vasstrandegga (20.08.2011)

Start point Brusdalsvatnet (30m)
Characteristic Jogging
Ascents Vasstrandegga (563m) 20.08.2011
Vasstrandegga SV (553m) 20.08.2011

Turdata:
1t 40min
555 høydemeter
9,5 km

Ålesund sett fra Vasstrandegga.

Bjørn-Even og jeg var enige om at vi skulle ha en hviledag i dag etter klatreturen i Molladalen dagen før. Vi tok en liten sightseeing i Ålesund med en bedre lunsj (kylling og pizza) og tur biltur til Aksla. Etter hvert ble jeg litt rastløs og ville ta en tur til Ålesunds kommunetopp på Vasstrandegga (Ursfjellet). Bjørn-Even valgte å være igjen på Amfi-senteret. Jeg kjørte til parkeringen ved Brusdalsvatnet, like før Vasstranda. Fant ut at jeg ville ta en hardøkt i dag og satte meg som mål at jeg skulle jogge hele veien opp til topps uten stopp. Trengte en gjennomkjøring og riste av en den rustne forkjølelsen jeg fortsatt hanglet med. Startet å jogge oppover, men etter 70 høydemeter måtte jeg ut i skogen for å gjøre et ærend. Det tok vel to minutter før jeg var klar igjen. Holdt koken bra i de bratte grusbakkene, og ved Langevatnet gikk resten av ferden på en ganske gjørmete sti (skiltet mot Vasstrandegga). Sklei en del i de bratteste partiene, og etter hvert så flatet det en del ut og noen steder gikk det faktisk nedover. Stoppet klokka på nøyaktig 42 minutter (inkl dopause) på toppen, da hadde jeg jogget jevnt hele veien med intensitet 3 / 4. Godt å puste litt! :-)

Sykkylven sett fra Ursfjellet.
Svett og god på toppen av Vasstrandegga.
Ved dette skiltet er Ålesund sitt høyeste punkt.

Utsikten fra toppen var overraskende fin i alle retninger. Jeg skrev meg inn i toppboka ved toppvarden før jeg lette etter Ålesund sitt høyeste punkt. Grensa mellom Ålesund og Skodje går noen meter vest for høyeste punkt. Der det står et lite grønt turskilt ved grenserøysa ligger høyeste punkt i Ålesund. På returen gikk jeg rolig ned til Langevatnet der jeg smått begynte å jogge ned til bilen igjen. Tok et forfriskende bad i Brusdalsvatnet før jeg kjørte tilbake til Spjelkavik og hentet Bjørn-Even. Han hadde nok trodd at jeg skulle bruke kortere tid, men Vasstrandegga krevde sitt svarte jeg. :-)

Missing title

Written by lyngve 15.05.2014 00:18

Vet du ikke at Brusdalsvatnet er drikkevann for Ålesund og at det er forbudt å bade der ;-)

Sv:

Written by 500fjell 15.05.2014 19:22

Hehe, husker jeg fikk høre det av noen på Fjellforum etter denne turen. Regner med de kjente en bismak i drikkevannet;)