Brannheiklumpen - høyest i Steinkjer (21.09.2016)

Start point Brannåstua (275m)
Ascents Brannheiklumpen (818m) 21.09.2016
Brannheiklumpen SV (818m) 21.09.2016

Jeg og fattern kom fra Vegstad camping i morges og kjørte den dyre bomveien innover i Roktdalen (120,-) i gnistrende høstvær. Parkerte i ei lomme ved Brannåstua hvorfra vi fulgte en sti oppover i retning Brannheiklumpen som er høyeste fjell i Steinkjer kommune. Stien vedvarte helt opp til 500 moh. Herfra var det stort sett myrterreng, lyng og bjørkekratt, litt avhengig av hvor man gikk.

Brannåstua. Her startet vi turen.
Myr så langt øyet rekker. Da vet du at du er i Trøndelag!

Vi valgte å runde i venstresiden oppover, og etter hvert fant vi et og annet tråkk. Mulig det kun er fra sau og reinsdyr. På topplatået besøkte vi både det sørligste og nordligste trigpunktet, men sannsynligvis er det nordligste høyest, og ikke minst har det best utsikt over Snåsavatnet og i langt i retning andre fjell.

Toppen nærmer seg sakte, men sikkert.
På Brannheiklumpens sørligste trigpunkt. Trolig litt lavere enn det nordligste.
Mot nordtoppen fra sørtoppen.
Utsikt østover i retning Skjækerfjella.

Pappa gikk i forveien på vei tilbake og fulgte så og si samme vei tilbake med unntak av å holde et høyere myrdrag fra i overkant av 600 moh. Jeg valgte å gå ned sørøstryggen som også er helt ok å følge. Møttes nede ved stien og slo følge tilbake ved bilen.

Undertegnede på toppen av Brannheiklumpen. Høyest i Steinkjer.
Pappa skuer utover Snåsavatnet fra Brannheiklumpen. Tilfreds med de siste dagers fjellraid her i Trøndelag og Nordland.

Dette ble den siste toppen i vårt lille kommunetoppraid som har gått over all forventning, både form- og værmessig! Nå ventet en lenger kjøretur tilbake til Asker.

Takk for fine dager på tur, Pappa! :)