Breivasstinden - høyest i Brønnøy (20.09.2016)

Start point Tosbotnet (12m)
Ascents Breivasstinden (1,224m) 20.09.2016

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk)

Våknet i campinghytta i Tosbotn til tynt skydekke og igjen fine temperaturer. Etter å ha lest turrapporter falt vi ned på ruta til JoSo. Vi var litt usikre på starten på stien han refererte til 500 m vest for tunnelen i Bjørnstokkvika. På kartet vårt var det tegnet en traktorvei omtrent i den avstanden, og en sti ca 700 m vest. Begge stanset litt opp i lia, men traktorveien hadde best retning mot åpent terreng. Etter en prat med campingplasseieren fikk vi bekreftet at traktorveien var den beste, men et ras og veibygging hadde gjort at det nå var en stor veiskjæring i området. Vi måtte derfor klyve opp innerst i vika og ta oss gjennom bukkemark før vi fant stien. Derfra gikk det derimot helt fint. Stien var vardet, noen steder litt svak.

Fra oppstigningen med tilbakeblikk mot Tosbotnet.
Høstfarger i fjellet om dagen.
Krysning av Bjørnstokkelva.

Vi krysset elva på ca 320 moh like ovenfor en foss. Det er nå bygd en demning og kraftverksinntak rett under fossen. Satte så kursen mot toppen i en stor bue like forbi Kaffevatnet. Lettgått til rundt 850 moh. Derfra og til toppen var det svært kupert med flere tverrgående små dalsøkk, men enkelt å finne en rute. Regn med noen bom og revurdering av ruten.

Høstidyll ved Kaffevatnet. Mangler bare kaffelars!
I oppstigninga mot 821-vatnet.
Ryggen langs 821-vatnet og nordover. Småkupert terreng herfra mot toppen.

Koste oss lenge på toppen. Vi gjenkjente flere kommunetopper og kunne se de syv søstre og til og med Okstindane som er ganske langt vekk.

Toppen kommer til syne, sett fra ca. 1020 moh.
Mot Breivasstinden fra øst.
Pappa på toppen av Breivasstinden. Brønnøy sitt tak!
Sondre på toppen.
Mat må'n ha!
Pappa skuer i retning Vega i det fjerne.
De syv søstre sett fra toppen med litt zoom.
Utsikt nordover mot Vistkjerringa.

Sondre insisterte på å bruke snørennene på returen for å slippe den kuperte ryggen. Vi småkløyv ned til snøen, og siden det var mildt var snøen håndterlig. Ofte er den for hard i september. Vi tok oss rask ned til bunnen av søkket på 960 moh og måtte gå 40 m opp for å komme inn på ruta vår igjen. Men det var både raskere og mindre slitsomt enn å returnere samme vei. Frem ville jeg fortsatt valgt ryggen da snø er best nedover.

Retur på snøfelter i sørsida.
Kveldssol med toppen i bakgrunnen.
Speilblankt og vindstille ved Kaffevatnet.

Vi fulgte samme ruta tilbake. Mistet stien litt 180 moh etter å ha krysset noen glatte sva. Kom for langt ned, men greit å ta seg inn igjen. På 120 moh fant vi fine kantareller rett ved stien. Jeg visste nesten ikke at de kunne bli så store da de blir plukket lenge før det i Asker!

Pappa skuer utover Tosen. En smal og lang fjordarm.

Noen ord om sporet:
- På ryggen langs vannet på 821 moh var retursporet best, altså hold vestre side av ryggen.
- Opp til denne ryggen er fremoversporet best, men forskjellen er liten.
- Et unntak er siste biten til veien. Der var det best å komme ned skjæringen helt inne ved veien til kraftverket.

Kantareller - skogens gull. Fant nok til en full brødpose på tur ned igjen!

Vi satte oss igjen i bilen og begynte på returen. Spiste middag på Namsskogan og etablerte oss i en campinghytte på Vegset camping ved nordenden av Snåsavatnet. Flotte dusjanlegg!