Klatrekurs med naturlige sikringer i Oslo (10.09.2016)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Søndre Kolsåstoppen (344m) 10.09.2016 not summited
Vardåsen i Asker (349m) 10.09.2016 not summited

Holdt klatrekurs med naturlige sikringer sammen med Torstein for åtte flinke deltakere. Kurset varte over 2,5 dager. En dag på Kolsås, en på Vardåsen og en ettermiddag på Grefsenkollen. Kurset er noe viderekommende og det er forventet at deltakerne i det minste har klatret inne eller ute på sport tidligere.

Base på Gårdsplassen ved Øvre Sydstup Kolsås.

Første dagen møtte vi deltakerne øverst i Toppåsveien kl. 9. Her delte vi ut fellesutstyr og trasket opp til Gårdsplassen ved sydstupet på Kolsås der vi hadde base for dagen. Litt smågrått vær, så greit å kle seg litt. Etter en liten bli kjent runde begynte vi rett på sak med å sette naturlige sikringer i sprekker. Etter at alle hadde satt en del gikk vi rundt i fellesskap og så på sikringene for å gi tilbakemeldinger. Deretter instruerte vi om hvordan en standplass skal se ut og hvilken funksjon den har før deltakerne lagde sin egen som de etterpå skulle rappellere fra.

Rappell med skadet.
Rappell over knute.
Eksemplarisk praksisfellesskap.

Resten av dagen gikk til introduksjon av kameratredninsøvelser. Vi gjennomgikk rappell med skadet, rappell over knute ved bruk av mariners knute, klemknutegang, avbinding av taubrems og heising ved bruk av 1:3 talje. Innholdsrikt, men med så flinke deltakere er jeg sikker på at de fikk en del ut av det selv om kameratredningskurs er et eget kurs. Avslutningsvis demonstrerte jeg og Torstein taulagsrutiner ved klatring over flere taulengder. Deretter ble det oppsummering av dagen og info om neste dag før vi ruslet ned igjen til bilene kl 16.

Vardåsen - stedet der storveggsdrømmer blir til!
Deltakerne i den skarpe enden.
Øystein i farta.

Dagen etter (søndag) møtte vi opp i parkeringslomma ved Vardåsen. Været var strålende! Herfra ruslet vi opp til midtre sva der vi etablerte base. Dagen i dag gikk for det meste i klatring over flere taulengder og deltakerne ble delt inn i fire taulag med to personer. Vi klatret i riss nedenfor Jungelstien, men på slutten tok jeg med meg to flinke taulag opp hele Jungelstien før vi rappellerte ned over to rappeller. På siste rappellen fikk noen en case om å rappellere over knute, og det fikset de med litt samarbeid.

Oppover Jungelstien (3+).
Her er det kontroll på standplass.
Balanserappell - effektivt og sosialt! :)

Takk for et veldig trivelig kurs, alle sammen!