Accadia på Askfjellet (07.09.2016)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Askfjellet (494m) 07.09.2016

Klatretur opp den bratte og fine klassikeren Accadia med Bjørn-Even og fotograf Øyvind Næss. Formålet med turen var at Øyvind skulle filme bestigningen i forbindelse med en potensiell dokumentarfilm. Vi ruslet fra Kleivdammen så tidlig som kl 06.30 i nydelig morgensol. Herfra på sti til toppen av Askfjellet via Svarttjern. Måtte gå utenfor stien for å finne utsteget på Accadia, men vi fant det til slutt. Rappellerte ned på faste tau som fotografen etterpå skulle henge i. Tauene festet vi innom de to boltede snuankerne undervegs på ruta.

På vei oppover i bratta.
Begynner å bli et stykke til tretoppene under.
Bjørn-Even og Øyvind på toppen av Askfjellet. Drammensfjorden i kulissene.

Klatringa synes jeg personlig er nydelig. Jeg fikk æren av å lede alle de fire taulengdene som er gradert 6+/7- på det hardeste. Sola gjorde det nokså varmt, så det gikk en del kalk. Film fra bestigningen kommer senere en gang. Toppet ut ruta og returnerte tilbake igjen via den nokså gjengrodde stien som står avtegnet på kartet rett nord for toppen. Anbefaler heller å gå ned via Svarttjern. Eventuelt rappellere ned til bunnen av fjellet.

Takk for turen!

Se tidligere og mer informativ turrapport fra bestigning i 2015: Accadia på Askfjell