Føringstur til Sagi (28.08.2016)

Start point Koldedalen
Characteristic Alpine climbing
Ascents Sagi N2 (2,025m) 28.08.2016
Nørdre Sagi (2,040m) 28.08.2016
Søre Sagi (2,040m) 28.08.2016

Føringtur for Gunski (Gunnar Aavik). Møtte ham på hytta hans på Filefjell dagen før der vi spiste deilig "Gunski-pizza". Grått og småfuktig vær, men lite nedbør. Gikk fra Koldedalen og inn til Uranosbreen. Traff godt på stien opp til breen, og fylte opp vannflaskene ved siste mulighet nede i botnen. Over breen gikk vi først opp blåisen med stegjern før vi bandt oss inn i tau ved snøgrensa. Måtte gå slavisk på GPS-navigasjon et godt stykke. Tjukk som graut denne tåka. Ved avstigningen til fjellet i retning Søre Sagi brast snøbrua som dekket sigesprekken inn mot fjellet, og jeg falt 5-10 meter ned i sprekken før tauet strammet seg. Idiotisk, både fordi jeg burde forutsett at det ikke var fjell, men tomrom under snøbrua, og fordi jeg steg inn på brua uten at Gunnar hadde stilt seg vinkelrett på sprekken. Heldigvis gikk det veldig greit med meg og jeg klatret meg opp igjen uten større problemet, men gåstaven brakk. Selv om det er flaut å innrømme når dette skjedde i en jobbsetting er dette en fin lærepenge å ta med seg videre når det gjelder avstigninger på snødekt bre, både for meg og andre.

Fram med gammalmannsstokken.
Trolsk stemning.
Ved brefronten til Uranosbreen.
Tåkete over breen.
Utfordrende å navigere i slikt vær.

Videre opp til Søre Sagi var det meget løs ur, vær veldig obs her. Bedre steinkvalitet jo lenger øst man kommer fant vi ut til returen. Etter hvert som vi kom bortetter ryggen smalnet det til. På med tauet, og jeg valgte å sikre Gunnar en lang taulengde over ryggen og sette så mange gode mellomforankringer jeg klarte. På grunn av løst og suspekt fjell er det utfordrende å sikre på denne smale ryggen. Heldigvis er Gunnar en kjent gjest og jeg visste at han takler høyder godt, så jeg var ikke bekymret med å gå en så lang taulengde med ham som gjest. Han løste det utmerket og satt igjen sikringene til returen.

Ved innsteget til breen. Bak til høyre for Gunnar ses hullet jeg datt nede i da en snøbru brast.
Gunnar med Sagitraversen bak.
Utrolig tøft!
Fram med tauet.
Luftig!
Tilbakeblikk fra Nørdre.

Videre ut til N2 var det lettere klyving. Greit nok til å kunne utføres uten tau for oss to. Av og til letnet det til og med litt. Dette synet var verdt turen i seg selv ble vi enige om! Turen tilbake gikk fint for seg. Greit å følge sporene tilbake over breen. Vel tilbake ved bilen reiste vi tilbake til Filefjell. Jeg var så utrolig heldig å få låne hytta hans til neste dag, mens han måtte reise tilbake til Bergen.

Tusen takk, Gunnar! For en flott tur og den varmeste gjestfrihet!! :-)

Takk i like så !

Written by Gunski 20.10.2016 21:44

Kjekt å lese rapporten din Sondre, dette var en skikkelig kremtur !

Sv: Takk i like så !

Written by 500fjell 20.10.2016 22:15

Absolutt! Der var en fin tur! :)