Nytur i Øksnaviki (03.08.2016)

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Øksnaviki klatrefelt (100m) 03.08.2016

Hviledagen i dag ble benyttet til en tur til det omtalte, men dog lite besøkte klatrefeltet ovenfor Øksnaviki ved Gaupne. Lars Martin var også gira, og vi håpet å finne muligheter for nye bestigninger. Fikk noen fine tips og triks på denne bloggen: http://heihaaklatring.blogspot.no/2016/03/klatring-i-langavik.html

Klatrefeltet sett fra rasteplassen i Øksnaviki.

Anmarsj i steinur og granskog, men relativt kort (10 min) fra rasteplassen i Øksnaviki. Flere klipper her oppe, men jeg og Lars Martin sjekket kun ut feltet som ses tydelig fra veien. Finnes visst også noen litt lenger til venstre i skogen. Etter litt rekognosering fant vi et par linjer som så mulige ut, og som trolig ingen andre har vært oppi ut i fra mangel på kalk i overhengene og en lite renset.

Klatret to veldig fine naturlig sikrede linjer.

Den første ruta vi klatret var på to taulengder på klippen som ligger lengst oppe mot venstre sett fra veien. Første taulengde ledet jeg. Velsikret diederklatring, men tidvis litt bøssete fjell. Burde tatt med stålbørsten... Pass på at enkelte tak kan være løse, men klatringa var stort sett veldig fin. Blant annet får man bruk for ei furu i midten av taulengden. Grad 6- eller 6. Standplass midt på et sva. Fikk satt et par lilla camalots her.

Undertegnede i første taulengde på "Sumargilde".
Lars Martin viser håndjammeskills i andre taulengde.
Undertegnede følger i andre taulende.

Andre taulengden fikk Lars Martin lede. Her kom jammeferdighetene hans til sin rett, skikkelig håndjammetravers i overheng. Løsnet vekk noen solide blokker her som vi nesten var redd for at skulle rulle helt ned til veien. Etter å ha kommet rundt cruxet (7+) tok han dessverre et fall på et parti som egentlig var lett, men han turte ikke holde på de beste takene som så løse ut. Dermed er ruta egentlig satt i 7+, A0 inntil videre. Siste stykket var litt dårligere sikret, men han fikk lurt inn en messingkile et sted. Standplass i tre på toppen. Da jeg skulle følge renset jeg ytterligere en del stein før jeg startet på cruxet. Dette slet jeg virkelig med. Skylder først og fremst på elendig håndjammeteknikk, men også at hjelmen var skikkelig i veien her i det lave overhenget. Endte opp med å dra meg forbi den ene sekvensen, og resten gikk jeg greit i fri. Ruta ga vi navnet "Sumargilde" (7+, 2 tl), inspirert av den årlige sommerfesten i Jostedalen.

Flott linje lenger til høyre på feltet, men meget suspekt blokk midtvegs fristet lite å sikre i.
Fine omgivelser med Molden og Lustrafjorden i kulissene.

Videre rappellerte vi oss ned et stykke lenger på høyre på klippen for å undersøke en annen potensiell linje. Denne så veldig fin ut, men den passerer et parti der man er nødt til å sikre i en veldig stor og suspekt blokk. Ikke veldig fristende å ta en suser med kamkile sikret i den... Vi endte opp med å droppe tanken. Avslutningsvis klatret jeg den åpenbare linja litt til venstre for "Sumargilde" som helt sikkert er blitt klatret tidligere. Nydelig rissklatring og laybacking, med akkurat nok gode hviler undervegs. Antar graden må være mellom 6+ og 7- en plass. Trenger litt pussing på den også.

Takk for en bra økt, Lars Martin! :)