Fjellsportkurs i Lom/Jotunheimen (18.07.2016)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 20.07.2016
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 23.07.2016
Visits of other PBEs Tronoberget klatrefelt (420m) 20.07.2016
Bøverbrean 21.07.2016

Holdt fjellsportkurs med en gruppe på tre (Per, Petter og Knut) 19.-23. juli. Dette er et kurs som inneholder både innslag av klatring med naturlige sikringer i fjellet, samt ferdsel på bre.

Tirsdag:

Fornøyd gjeng på toppen av Store Dyrhaugstinden. Et verdig punktum på et vel gjennomført fjellsportkurs.

Møtte deltakerne på Lom camping kl. 08. Her ble vi litt kjent (presentasjonsrunde med navn, erfaring og forventninger), jeg orienterte om opplegget utover i uka og diskuterte dette med deltakerne. Siden gruppa var såpass liten og de kjente hverandre fra tidligere kunne jeg i større grad tilpasse opplegget etter deltakernes ønsker. Etter å ha delt ut personlig utstyr (stegjern, isøks, hjelm, sele, snøanker/isskruer, 3 skrukarabinere, ATC-taubrems, 2x120 slynger, 3x60 slynger, 6 skrukarabinere, nøttepirker, 2 klemknuteslynger + rack og tre halvtau), hentet kursledermappe og skrevet oss inn på deltakerskjemaet dro vi til Tronoberget klatrefelt etter en pit-stop innom bakeriet.

På Tronoberget gjennomgikk vi:
-Rappell fra topptaufeste
-Klatring, sikring og bevegelsesteknikk på topptau (utfordrende da det regnet)
-Presentasjon og plassering av naturlige sikringsmidler
-Standplass og taulagsrutiner (alle fikk ledet minst én taulengde hver langs bakken)
-Turplanlegging angående morgendagens tur til Veslpiggen (rute, tid og distanse ut fra kart/førerverk, alpine farer/risikomomenter og utstyr).
-Handling av mat til de neste dagene på fjellet

Senere på kvelden dro jeg og Henning ut til klatrefeltene i Vågå (Jutulporten og Nessebru). Artig klatring med svært ulik stil. Fikk overnatte hos en gammel klassekamerat (Iver) som bor i Lom. Utrolig gjestfritt! :)

Onsdag:

Avreise fra Lom kl. 08. Samkjørte med Per & co fra Galdesand og opp til Juvasshytta. Herfra ruslet vi opp til Styggebrean og videre opp til Porten. Fulgte sporene mot Galdhøpiggen et stykke før vi dreide mot høyre. Litt gjennomslagsføre ute på breen, så litt tungt å gå. Tok en pause ved innsteget til sørøstryggen på Veslpiggen. Jeg ledet alle fire taulengdene til topps, mens resten fulgte på topptau. Fant bedre standplasser enn det jeg gjorde sist, spesielt etter første taulengde. På toppen nøt vi utsikten i godværet (en av få finværsdager i juli) før vi returnerte ned igjen via Løyftet og Styggebrean. Satte kursrekordtid på 7t 45min. Etter turen vurderte vi å ligge ved lavvoen i østenden av Tussevatnet på Sognefjellet, men det endte opp med at vi satte opp telt ved Turtagrø i stedet. Testet forresten ut det nye klatrefeltet ovenfor Turtagrø denne ettermiddagen som Sigbjørn og Endre har etablert.

Petter lever drømmen opp mot Veslpiggen i siste taulengde.

Torsdag:

Møtte deltakerne ved østenden av Tussevatnet kl 09. Jeg tok frokosten her inne med Karoline og Una som holdt brekurs samtidig med oss. Fra Tussevatnet ruslet vi langs sti inn til en snøfonn med krokodillemunnform sørvest for Bøverbrean. Her startet vi dagen med øvelse av snøbakketeknikk (gå opp snøbakke med isøks, stoppteknikk med og uten isøks samt med og uten stegjern). Deretter gikk vi opp på platået ved innsteget til nedre brefall. Her begynte vi å trene på stegjernsteknikk (gå som en cowboy, ikke stikke seg selv i foten og få så mange som mulig tagger ned i isen - fransk teknikk og fronttaggteknikk). Deretter tok vi en gjennomgang av innbinding i taulag (oppmåling av tau, dobbelt tredd overhåndsknute, vikingknute) før vi begynte å gå i taulaget ved bruk av vandremetode. Jeg gikk som nr 2 og vi rullerte på hvem som fikk gå fremst (gå på tvers av sprekkene, konsekvenstekning, sette isskruer ved behov, innstramming av tau med klemknute ved behov).

Per leder an taulaget i Bøverbrean.

Vi gikk gjennom første og andre brefall og tok lunsj oppe på flata der skillet mellom isdekt og snødekt bre gikk. Her oppe tok vi også en leksjon i kameratredning på isdekt bre. Rakk to redninger før vi pakket sakene og vendte ned igjen (med meg fremst i taulaget) Bøverbrean og tilbake til bilen på Fantesteinen.

Fredag:

Startet dagen med en gjennomgang av redning på snødekt bre. Fant en utmerket øvingsfonn ved vannet Silja på Sognefjellet med veldig kort anmarsj. Etter et par redninger reiste vi videre til Krossbu der det ble en leksjon i klemknutegang i galgen i tillegg til dobbel fiskeknute og bremseknute.

Kameratredning på snødekt bre. Gjelder å ikke havne i vannet.

Etter dette ble det lunsj før vi trasket opp til Bøverbreen og tok en vandretur i blåisen. Det kom inn en kraftig tordenbyge og gjorde oss søkkvåte før vi dro ut igjen til Krossbu.

Trening på klemknutegang i galgen på Krossbu.

Lørdag:

Avmarsj fra Ringsbotn kl. 08.30. Fant ikke igjen stien opp mot Nedre Dyrhaug, men gikk uansett greit å følge vegeterte ryggsystemer oppover fra Ringsdalen. Fortsatte opp til Nørdre Dyrhaugstinden som vi nådde etter 2,5 timers gange. Her på toppen tok vi litt lunsj før vi gikk bortetter ryggen 100 meter. Herfra gikk deltakerne taulengder bortover ryggen og sikret på egenhånd, mens jeg frigjorde meg fra taulaget. Vi rakk fire taulengder før vi valgte å gå usikret resten av veien bort mot Store Dyrhaugstinden og ned igjen til bilen. Brukte 8,5 timer på turen. Etter oppsummering og evaluering av kurset ønsket jeg deltakerne lykke til videre med fremtidige klatre- og breeventyr.

Per har kontroll på standplass.

Flere bilder

Klatringen er i gang på vei opp mot Veslpiggen.
Utsyn mot vest med Skardstinden i sentrum.
Galdhøpiggen sett fra lillebroren i nord.
Mot nordøst fra Veslpiggen.
Retur ned til Løyftet.
Storjuvbreans utløp.
En etterlengtet godværsdag.
Fint på Sognefjellet!
Snøbakketeknikk.
Knut i sprekken.
Tunga rett i munnen her.
Fin treningsfonn for kameratredning på snødekt bre.
Shortsvær!
Knut har kontroll på standplass.
Storen uten tåke og nedbør, et sjeldent syn denne sommeren.