Klatrebomtur til Skaugumsåsen og badesprell (31.07.2011)

Characteristic Sport climbing
Ascents Skaugumsåsen (349m) 31.07.2011
Skaugumsåsen (351m) 31.07.2011
Rappellering ned fra Skaugumsåsen.

Denne dagen var ment som klatretrening for meg og Øyvind. Jeg hadde lenge hatt lyst til å prøve meg på sørøststupet på Skaugumsåsen. Ifølge klatreføreren for Oslo er klatringa rapportert å være noe løs og ha vanskelighetsgrader rundt 5 og 6, ellers lite beskrivelser der og på nettet. Vi satte bilen på Sem utfartsparkering og tuslet langs den blåmerka stien forbi vannreservoaret og til slutt dreide vi opp i den løse ura til stupet. Det var vertikal og eksponert klatring så det ut til. Etter litt kluss med å velge innsteg prøvde Øyvind seg på ruta Shikari (5+). Den viste seg å være ekstremt dårlig sikret, så dårlig at han valgte å ikke risikere noe med tanke på turen til Kenya om kort tid. Jeg ville prøve litt til, kom litt lenger opp, men der sa det stopp, jeg fant ikke ut hvor denne ruta gikk og ble firt ned. Sikringene fikk vi plukke opp senere, derfor prøvde vi oss på Kazi Moja (5-), en rute rett til venstre for Shikari. Jeg ledet opp. Første taulengde startet greit, litt løst, men bøtter hele veien. Deilig og eksponert klatring langs risset. Da jeg kom opp til der det er en innhuling i fjellet på venstre side fant jeg ikke ut hvor man skulle klatre, dessuten var det ingen sted å sikre, kompakt fjell så det holdt. I stedet valgte jeg å skjære opp til høyre mot Shikari. Litt vanskelig opp til standplassen som er på ei lita hylle under et dieder, fant en limbolt som jeg brukte som en sikring. Øyvind kom etter, og da han var oppe på hylla begynte det å tordne og regne. Vi ventet litt, men så ble jeg utålmodig og prøvde å fortsette oppover. Men her var det samme leksa, ingen steder og sikre, og glatt fjell. Valget var dessverre å rappellere seg ned til bunn og ta med seg sikringene vi satt da vi forsøkte Shikari.

Sondre flymaskin på toppen av Skaugumsåsen.

Etter å ha pakket sammen utstyret bedret været seg og siden Øyvind manglet Skaugumsåsen på lista kløv vi opp dit på høyre side av stupet. Først ut på utsiktspunktet før den høyeste, men sære punktet lenger bakpå ryggen (ikke mange som har vært på den egentlig Skaugumsåsen nei...). Returnerte til bilen via Djupdalsåsen og Tyskerstien. Turen ble fullkommen med et herlig bad i Semsvannet. Kjørte bort til Tveiter gård og badet ved slengtauet der borte, morsomt å leke litt Tarzan. :-)

Mr. Frog...

Written by Atomsilda 01.08.2011 20:35

Herlig det ene bilde av Øyvind! En frosk i luftig svev :)