Bomtur ble hyttetur (24.07.2011)

Ascents Aiguille du Midi (3,842m) 24.07.2011
Øyvind rusler ned bakken ut fra Aiguille du Midi. Nettopp passert en smal snøegg.

Jeg og Øyvind ante et mulig værvindu natt til mandag. Overraskende nok fikk vi overnattingsplass på Cosmiques Refuge så dermed var det duket for en stortur til selveste Mont Blanc via «Three Monts Traverse» fra Col du Midi og ned via Goûter ridge (normalruta). Vi valgte å kjøre til Saint-Gervais-les-Bains og sette igjen bilen her. Fant en gratisparkering utenfor turistkontoret (få plasser). Planen var nå å ta toget til heisen opp til Aiguille du Midi, ta Mont Blanc traversen neste dag og ta tramwayen ned hit igjen fra Le Nid d`Aigle. Tok toget og deretter heisen opp til Aiguille du Midi. Heisturen var morsom og effektiv. Like før toppen kom vi over skyene, og for et vær og en natur! Forstår godt de som mener at de franske alpene er de mest spektakulære. Vi gikk ut på et utsiktspost for å skue bort mot Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit og Mont Blanc som vi skulle forsere neste natt. Vi møtte to portugisere som hadde klatret eggen fra Cosmiques Refuge og rett opp til Aig du Midi (AD). De frarådet oss på det sterkeste å la være å prøve seg på Mont Blanc nå på grunn av store mengder snø som har falt den siste uka. De pekte bort på et større skred i flanken opp mot Tacul. Dessuten går det heller ingen spor til topps nå. Hadde forholdene vært gode ville vi aldri fått plass på Cosmiques så lett som vi fikk. Han ene av dem manglet fingre så det var tydelig at dem hadde vært ute en vinternatt før, virket som erfarne alpinister. Vi lyttet til deres råd og valgte å heller ta dette som en hyttetur og bestige Mont Blanc via normalruta senere i uka. For å komme til hytta måtte vi først over en smal egg før vi svingte til høyre og opp en liten bakke til hytta. Her er det sprekker så tau er egentlig ikke så dumt.

"Les trois monts" - Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit og Mont Blanc. Sett fra Aiguille du Midi.

Kvelden ble brukt til å spise en god middag og prate med andre likesinnede. Et russisk par hadde foregående natt prøvd seg på Mont Blanc, men blitt tatt av et skred. Dessuten advarte dem mot streng kulde. Sunn fornuft er viktig for dem som skal bestige dette fjellet, hytteverten roste oss da vi valgte å droppe Mont Blanc neste natt («very clever»). Aftenrødmen var utrolig vakker fra verandaen. Jeg og Øyvind brukte tida litt til å bestige en luftig pinakkel utenfor hytta også, artig! Da vi skulle legge oss var det en gjeng med italienere som holdt oss våkne med skravling og høylytt latter. Godt at vi ikke skulle på tur i natt, så vi lo heller av dem fremfor å kjefte.

Øyvind nyter kveldssola over skyhavet fra Refuge Cosmiques.

Neste dag gikk vi temmelig fort opp til Aiguille du Midi. For å komme til det høyeste punktet må man betale 3 euro og ta en heis. For å få en ny bestigning spanderte vi på oss det. Så kom tåka og vi dro ned igjen til Chamonix.