Store Austanbotntinden føringstur - jenter til topps (15.05.2016)

Start point Berdalsbandet
Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 15.05.2016
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 15.05.2016

Etter gårsdagens tur med gutta i dårlig sikt og vind var det derimot i dag duket for føringstur med en jentegjeng, og det i både sol og vindstille vær!

Toppen i siktet.
Bra timet med været! :)
Bort mot vestraste.

Turen ble på mange måter ganske lik som gårsdagen sett bort i fra værforutsetningene. Vi hadde avmarsj fra Berdalsbandet litt over kl. 10. Gikk i fint og jevnt tempo opp mot 1800-meterskoten der det begynner å smalne av på ryggen. Humøret var på topp i gruppa, og det ble mange fotostopp underveis med selfies og det hele.. :)

Sprek ungdom!
Ned fra vesttoppen.
Stortoppen sett fra vesttoppen.

Fra 1800-meterskota fortsatte vi videre med stegjern på bena. Stavene satte vi igjen oppunder vesttoppen, og her gikk vi videre med isøks i hånda. Møtte en del andre folk som var ute på tur denne dagen. De aller fleste snudde på vesttoppen eller litt før dette. Fra vesttoppen sikret vi videre med tau slik som i går, og faktisk synes jeg jentene løste klatringa enda bedre enn gutta. Litt artig å observere ulikhetene av å ha med slike grupper på tur. Kan også ha med været å gjøre, eller bare tilfeldigheter. Jenter kan ofte være litt defensive på forhånd, men når de kommer inn i selve situasjonen går det ofte mye bedre enn hva de hadde trodd. God egenskap det!

Bortetter ryggen med vesttoppen bak.
Ble avfotografert de siste meterne mot toppen, sett fra Store Ringstinden.
Spreke og tøffe damer på toppen!

I dag ble det i alle fall et skikkelig toppbilde med den velfortjente utsikten i kulissene. Gøy å være på tur med folk som har slikt engasjement og godt humør. Det smitter også over på meg! Returen gikk smertefritt for seg. Ble en god pause på vesttoppen før vi ruslet rolig tilbake til skiene. Vi hadde brukt kortere tid på klatringa enn i går, så vi hadde god tid. Skikjøringa tilbake til bilen ble en helt annen opplevelse i dag. Fin slusj i bratthellingene takket være sola. Skikkelig moro!

Toppselfie!
Bluebird!
Toppen av lykke!
Ned fra svaet.
Velfortent lunsj tilbake på vesttoppen.

Takk for turen, jenter! :)