Store Austanbotntinden føringstur - menn til topps (14.05.2016)

Start point Berdalsbandet
Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 14.05.2016
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 14.05.2016

Lørdagen i pinsehelga hadde jeg en føringstur til Store Austanbotntinden for Lurkarlaget i Sogndal. Påmeldt var fire karer - Simen, Odin, Jens og Håvard. Reiste fra Sogndal kl. 08 og satte i marsj fra Berdalsbandet litt før kl. 10. Været var så som så, litt kjølig temperatur og tåke rundt toppen, men vi tar det været vi får. Føret var temmelig hardt oppover bakkene, men desto raskere å gå på. Det tok ikke lang tid før vi var oppe ved ryggen på 1800 moh. Her valgte vi å sette igjen skiene og gå til fots videre med stegjern. Det varierte veldig hvor det kom vind. Noen steder på ryggen blåste det kraftig, mens andre plasser var det plutselig vindstille. Passet på å ta pause der det var lite vind.

I bakkene oppover fra Berdalsbandet.
Ned fra vesttoppen.
Jubel på toppen, tross null sikt og vind!

På vesttoppen gjorde vi oss klare til å klatre. Det var mye snø, så brukte stort sett snøsikringsmidler denne dagen. Litt bart fjell i nedre del fra vesttoppen og i bratta før svaet, ellers helt snødekt. Dessverre fikk vi ingen utsikt på toppen. Tross snøføyke og vind var stemninga god innad i laget, og vi kom oss trygt både fram og tilbake fra toppen.

Tilbake mot vesttoppen.
Plutselig fikk vi se stortoppen i fri sikt.

Det ble en nedkjøring uten slusj denne dagen, men alle var likevel godt fornøyd idet vi var tilbake ved bilen og satte kurs mot Turtagrø der det ble obligatorisk stopp for is og brus.

Takk for turen, karer! :)