Vetanosi fra Fodnes (13.05.2016)

Start point Fodnes (9m)
Characteristic Jogging
Ascents Vetanosi (1,133m) 13.05.2016 15:12

Løpssesongen er fullt i gang flere steder i landet. Lærdalssida av Sognefjorden bruker ofte å by på barmark i høyden tidligere enn på Sogndalssida. Derfor tok jeg turen dit. Under en langtur jeg hadde for et par dager siden i samme område (Langtur i Lærdalsfjella) rakk vi akkurat ikke oppom Vetanosi. Derfor var dette en fin anledning til å ta turen.

Fagert utsyn over Lustrafjorden.

Parkerte bilen på Mannheller og tok ferga over til Fodnes (gratis når man bare er passasjer!). Fra Fodnes jogget jeg oppover en flott sti i furuskog langs ryggen i retning Fagerset. Vet blant annet at dette er en veldig populær sti for terrengsyklister. Kjørte på med 5x5 min intervaller (P=2 min) der jeg vekslet mellom gangsteg og løpssteg. Idet jeg passerte tregrensa tok jeg sikte mot toppen og forlot stien som fortsatte mot Fagerset.

Fra toppen i retning Bleia (1717).
Mot Sogndal.
Fra Vetanosi mot Høganos.

Herfra og oppover vekslet jeg mellom å følge bare lyngflekker og snøfonner. Snøen var bærende enkelte plasser, men noen steder var den mer råtten eller bød på gjennomslagsskare. Fin utsikt på toppen, men det blåste nokså kjølig så jeg ble ikke lenge før jeg begynte på returen. Turen ble avsluttet med svele og en brus på ferga tilbake til Mannheller. :)