Fager høsttur på Gråskarvet (26.09.2010)  5

Start point Kvithaug (870m)
Ascents Sørøst for Blåkampen (1,646m) 26.09.2010

5 timer 20 min
14 km
1000 høydemeter

Meg på Vestre Slidre sin kommunetopp. Fantastisk dag!

Etter en overraskende god frokost på Spiterstulen bar det videre til Valdres. Været var meget bra og alt tydet på at høytrykket endelig hadde kommet, dessverre en dag for sent mtp gårsdagens tur til Semeltinden. Morten var ivrig og ville ha meg med på fjelltur til Gråskarvet oppe ved Helin. Jeg takket ja og øynet samtidig sjansen til å få med meg kommunetoppen i Vestre Slidre lenger sør i fjellmassivet. Det var meg, Morten, Øyvind, Olav, Ånund (pappa) og Halvor som stod klare ved Kvithaug litt over kl. 12:00. Øyvind hadde tråkket over på vei hjem fra Semeltinden dagen før og ankelen på høyrefoten hans ga meg vonde minner tilbake til episoden på Midtre Ringstinden mai 2009... Pappa og Halvor presterte å skremme ham til å ta en kortere tur denne dagen, men det var kanskje lurt på sikt.

På vei fra Kvithaug til Gråskarvet med Grønsennknipa og Storfjorden i bakgrunnen.

Vi fulgte stien mot Jørundgilknappen et godt stykke oppover lia. Den var grei å følge, men da snøen overtok var det kun vardene som fikk oss til å holde tråkket. Dette var en perfekt dag, med flotte høstfarger og kontraster i harmoniske omgivelser. En ren nytelse! Jeg irriterte meg grønn over at jeg ikke tok turen til Semeltinden i dag, men gjort er gjort, slike ting kan man ikke få gjort noe med. Face it! Morten var på jobb i dag og observerte nøye hvor stien gikk i tillegg til at en del bilder ble tatt. Blir spennende å se hvordan boka hans «På tur i Valdres» blir når den publiseres neste år. :-) Den skal i alle fall jeg kjøpe.

Ulike turplaner

På drøyt 1200 moh. skilte jeg, Morten, pappa og Halvor lag med Olav og Øyvind som valgte å ta en kortere tur bort til en pynt med flott utsikt ned i Helin. På vei oppover så vi en stilig dyregrav. Morten fortalte at det ikke er noe uvanlig syn her i Valdres. Til slutt ankom vi toppen av Gråskarvet. Fantastisk utsikt i alle retninger – Hurrungane og Jotunheimen i nord, Hemsedalsfjella i vest, sørover mot bla. Norefjell i syd og topper som Skaget, Rundemellen og Spåtind i øst var stedsnavn man kan se i dette rundskuet.

Kommunetoppen i Vestre Slidre

Morten bestemte seg for å gå ned til bilen, mens vi andre fortsatte på en promenademarsj over Storlifjell til kommunetoppen i Vestre Slidre som er en liten knaus mellom Blåkampen og Gråkampen. Heldigvis var mye av snøen smelta oppe på steinene slik at en kunne hoppe fra stein til stein bortover, god koordinasjons- og balansetrening detta! Fra kommunetoppen var utsikten mye bedre mot sør enn hva vi hadde på Gråskarvet. Måtte nyte dette i fred noen minutter før vi med vemod måtte søke nedover mot bilen igjen. Ned østflanken mot stien fra Kvithaug lå det en del snø også på steinene, så vi strevde litt mer i dette partiet. Rett før vi ankom Oksleåne hørte vi en stemme som sa «hohooo». Det var Morten som travet nedover stien på andre side av elva. Han må nok ha kost seg en stund på toppen siden han ikke var kommet lenger... Vel nede ved bilen møtte vi Olav og Øyvind som hadde kost seg på en kortere tur og pratet i ett om temaene fjell og fotball som er begge to sine hovedinteresser! Burgeren på Fagernes smakte fantastisk godt etter en uforglemmelig helg på fjellet. :-)