Kveldstur til Stav (23.04.2016)

Start point Hella (11m)
Endpoint Grindsdalen (336m)
Ascents Stav (1,458m) 23.04.2016 15:36
Trodalseggi (1,456m) 23.04.2016 15:36
Visits of other PBEs Parkering Hella (11m) 23.04.2016 15:36

Var så heldig å få besøk av både mortenh (Morten Helgesen) og Øyvindbr (Øyvind Brekke) hjemme i Sogndal denne helga. Turen på lørdag utsatte vi til sent på ettermiddagen da været visstnok skulle bli bedre da. Omsider kjørte vi utover mot Leikanger i to biler. Parkerte en bil oppe i Grindsdalen (bom 50,-) og kjørte den så langt opp vi kunne, nesten helt opp til Huksstølane. Deretter kjørte vi til fergekaia på Hella der selve turen startet rundt kl. 15.30.

Fra Hella mot Vindreken, et av landets mest malte fjell.

Været så ut til å være i bedring, men det var fortsatt ikke helt optimalt, og langt fra Øyvind-vær. Vi startet turen med å bære skiene på sekken og følge merket sti oppover mot Rud- og Skarestølene. Fin sti å følge, og tempoet var behagelig slik at vi fikk god anledning til å prate skit. Ved Skare møtte vi på snøen, og etter hvert var det på med skiene.

Felleskifte på gang.
Snaufjellet entres.
Fint med fjordblikk i kulissene.
Stav og Hest.

Øyvind var ikke helt i form i dag, og måtte ta seg sammen for å samle krefter undervegs. Morten hadde mer energi og fikk tatt masse fine bilder av oss andre. Det var fint å følge ryggene langs Vassvarden og Trodalseggi opp mot toppen. Jevn stigning og fantastisk fjordblikk i kulissene, og etter hvert kunne vi også skue innover mot Fjærland. Jammen meg en ukjent perle dette her!

Følg rygg, vær trygg.
Morten i sitt ess.
Fjærlandstraktene dukker opp.
Øyvind hadde dessverre ikke helt dagen, men innrømmet at omgivelsene var upåklagelige.
Skuer innover Fjærlandsfjorden.

På rundt 1100 moh hørte vi et drønn i snødekket. Gravde på stedet og fant et svakt lag av kantkorn som ligger over et skarelag nede i snødekket under ca. 10 cm fokksnø. Dette er blitt skapt på grunn av stor temperaturgradient mellom luft og snødekke. Snøkrystaller kan omvandles til kantkorn så lenge det foreligger en temperaturgradient på 10 grader per meter med snø.

No ser eg atter slike fjell og dalar...
Å Vestland, Vestland...
...når eg ser deg slik.
Bleia er en vestlandsfavoritt!
Vestover mot Blegja og Kvamshesten.

Omsider kom vi oss opp på 1456-toppen. Egentlig vel så fin utsikt her som på hovedtoppen som vi stakk bort på etterpå. Tok en god pause der før vi returnerte via østflanken. Vindpakket snø ned til cirka 900-1000 moh. Derfra og nedover var det kun skaresnø. Det gikk litt raskere med meg som hadde randoski i forhold til de andre karene som stilte med fjellski.

Earn your turns!
Tilbakeblikk mot 1456-toppen fra Stav.
All grunn til å smile på en slik dag! :)
Drømmen lever!

Videre ut dalen gikk det kjapt på det raske føret, og vi nådde bilen like før det ble så mørkt at hodelykter hadde vært greit. Ble en tur innom burgersjappa etterpå siden butikkene var stengt.

Les også Mortens turberetning: https://peakbook.org/mortenh/tour/161679/Stavsprang+og+h%C3%B8yde.html

Takk for en fin tur, Morten og Øyvind! :)