Nattur til Storheia (03.07.2011)

Start point Sottjønna (90m)
Ascents Storheia (370m) 03.07.2011
Sørvest for Storheia (368m) 03.07.2011

Jeg og Øyvindbr (Øyvind Brekke) dro så og si rett fra Island til Nord-Norge fjelltur. På vei nordover tok vi en pit-stop innom Storheia, kommunetoppen i Frosta. Parkerte i veikanten ved bommen på vestsida av Sottjønna. Klokka var passert midnatt, men i midtsommerskumringa var det intet problem å gå uten lykt. Fulgte veien oppover forbi Fjellplassen. Stien som er inntegnet med de lengste linjene på kartet så vi lite til i starten, da vi trodde vi hadde funnet den ble vi i stedet ledet på villspor ut i høyt og vått villgras. Vasset oss gjennom driten og fant til slutt den ordentlige stien lenger oppe. Stien slynget seg fint oppover til myra vest for toppen. Herfra går den i mer svinger oppover i fjellsida enn inntegnet på kartet. Øyvind slet med en lei forkjølelse og var livredd for å bli verre før jobbstart på onsdag, han følte at han hadde tatt nok fri som det var nå. Så det ble litt «frøkensyting» da myrpartiene måtte forseres. :-) Selve kommunetoppen er varden noen hundre meter sørvest for høyeste punkt. Var også oppom hovedtoppen. Utrolig flott utsikt og ikke minst stemning. Spredt skog ga god sikt over Trøndelags heier og klumper! Øyvind klarte å konsentrere seg mer om utsikten nå også. Returen gikk uten problemer og vi tok en 5-timerslur i bilen før vi fortsatte nordover til Gisen.

1t 20min
300 høydemeter
4 km

Glad jeg tok turen likevel

Written by Øyvindbr 14.07.2011 13:21

Jeg er faktisk ekte mann når det kommer til sjukdom, for det er jo opplest og vedtatt at menn har det grusomt ved feks forkjølelse. Jeg klager og syter og blir umulig å være sammen med når jeg kjenner det minste til jævelskapen...

Fatter ikke at jeg var så dum at jeg glemte å ta på lue da jeg nydusja rusla gjennom Akureyris forblåste og kalde klima. Fikk konsekvenser det gitt. Heldigvis ble det ikke verre, og denne Storheiaturen var jo rett og slett vakker. Malerisk blir bare en mild klisjé. Trøndelagsfylkene har enorme mengder idyll! En flott bonustur.