Travers fra Meneseggi til Melsnipa (09.04.2016)

Start point Menes (26m)
Ascents Hardbakk (1,460m) 09.04.2016
Sør for Hardbakk (1,375m) 09.04.2016
Harevollnipa (1,406m) 09.04.2016
Nord for Harevollnipa (1,317m) 09.04.2016
Melsnipa (1,547m) 09.04.2016
Saueggi (1,494m) 09.04.2016

Det var på tide med en lenger hardøkt på ski igjen, og det var spesielt én tur som stod på ønskelista i nærheten av Sogndal. Nemlig ryggtraversen fra Meneseggi og nordover til Melsnipa. Med gode værmeldinger og stabilt føre kjørte jeg over til Balestrandsiden og parkerte ved Menes denne lørdags morgenen. På forhånd hadde jeg parkert en sykkel ved Langehaugen, omtrent der bakkene opp mot Gaularfjellet starter. På denne måten skulle dette kunne bli en flott rundtur.

En strålende dag på Dragsvik kai. I bakgrunnen ses Meneseggi.
Tilbakeblikk ned mot Menes.

Idet jeg startet klokka og trasket oppover i bakkene langsmed stien fra Menes slo jeg av en prat med en lokal beboer som blant annet tipset meg om å holde østsida på Harevollnipa. Veldig fint, da jeg faktisk hadde vurdert nordvestsida som er langt mer bratt og utsatt.

Å Vestland, Vestland... fra bakkene opp mot Meneseggi.

Svettet som en gris mens jeg gikk oppover i skogen. Møtte på den første snøen rundt 400 moh, og på drøyt 600 moh tok jeg på meg skiene. Flott utsikt sørover ut Sognefjorden. For en plass jeg bor på altså! Det var varmt, så det gikk mye drikke denne dagen. Innover Meneseggi kom sporadiske skydotter og dekket til for sikten innimellom. Ryggen var heldigvis mer enn bred nok til å gå på ski langs, men viktig å være obs på skavler ut mot østsida.

Fornøyd med dagens tursekk - Thule Upslope 35L.
Fornøyd med dagens skivalg også - Dynafit PDG.
Harevollnipa dukker fram fra tåka.

Nådde Harevollnipa etter 2t 20min der jeg fikk flott utsyn mot veien videre. Så dog ut til å fortsatt være et stykke igjen bort til Melsnipa. Videre rant jeg litt tilbake igjen og rundet toppen ut i østsida. Vær obs på at det er vanskelig å komme ut i østflanken på grunn av store skavler. Fant en plass hvor det var greit å komme seg ned, men i dårlig sikt er det en helt annen sak.

Digre skavler på østsida av Harevollnipa. Vær obs, spesielt i dårlig sikt!
På toppen av Harevollnipa med Melsnipa langt der bak.
Fjella på vestsida av Vetlefjorden.
Tilbakeblikk mot Harevollnipa fra nord.

Videre mot Melsnipa ventet rene berg-og-dalbanen av små opp- og nedturer. Først opp på 1317-toppen. Her var det bratt, og skiene måtte stedvis på ryggen. Ned fra toppen på nordsida var det også bratt, men jeg var dum nok til å prøve å kjøre ned med fellene og bindingene i gåmodus. Fikk litt for stor fart, valgte å sette meg ned, og dermed løsnet den ene skia og satte utfor ned i vestsida. Prøvde å fange den, men tok til fornuft og stanset før stupkanten.

Mot 1372-toppen.
Tilbakeblikk fra 1372-toppen, der mistet jeg skien.
Videre mot Hardbakk.
Mot Sogndalsfjella på andre sida av Fjærlandsfjorden.
Ryggen utover mot Harevollnipa sett fra Hardbakk. Nede til høyre ses Vetlefjorden.

Heldigvis for meg stoppet skiene 30-40 meter nede i renna, så jeg klarte å komme meg ned dit og hentet den opp igjen. Nå var det bare ett problem. Jeg hadde gått tom for vann! Valgte likevel å fortsette mens jeg jevnlig spiste snø som hadde stått i solsteiken. Opp på 1372-toppen var det også delvis så bratt at skiene måtte på sekken. Det samme ned på nordsida der ryggen var såpass smal. Opp til Hardbakk var heldigvis den siste kneika med skibæring, herfra var det slakere terreng. Først bort til Saueggi, deretter et lite renn ned før det bar bort til selveste Melsnipa som jeg nådde, ganske så slapp og dehydrert etter 4t 25 min. Fikk dessverre skyer på toppen, så opplevde aldri for fullt utsynet ned mot Vetlefjorden som jeg har sett på bildene.

Ned fra Melsnipa.
Earn your turns! Ned mot 1207-vannet.
Ned Grøndalen.
Stølen i Grøndalen.

Ventet ikke for lenge før jeg satte skiene i kjøremodus og rant ned på nordsida i nydelig styresnø ned mot 1207-vannet. Vær obs på at det finnes noen bresprekker i denne flanken. Resten av veien nedover mot stølen Grøndalen kom jeg under tørrsnøen, og her var det kun skare som enda ikke hadde blitt tint av sola, men terrenget var veldig fint for skikjøring. Turen ned fra stølen mot Vetlefjordelvi ble ingen stor opplevelse. Kun kjøring i harde rasmasser og ganske tett skog. De siste par hundre høydemeterne måtte skiene bæres. Etter hvert fant jeg endelig en bekk og stappet hodet nedi den for å drikke av hjertens lyst. Drakk og drakk, å så godt! Fylte camelbaken før jeg fortsatte ned til elva, kryssa denne og kom innpå den ubrøytede veien på vestsida.

Så var det bare å komme seg ned fra fjellet.

Veien førte meg inn i en preparert lysløype som jeg fulgte bort til hovedveien. Nå var det bare å ta skiene på sekken, rusle bort til sykkelen og sykle det jeg var kar for tilbake til Menes. Selve sykkelturen tok ikke mer enn rundt 25 minutter. Nå hadde jeg litt dårlig samvittighet siden jeg hadde en avtale med en kamerat om å klatre på Kvam i Sogndal kl. 15. Det ble noe forsinket. På veien hjem var jeg helt i svime etter å ha gått så lenge uten å ha drukket jevnlig. Stoppet på Kiwi i Leikanger for å kjøpe meg noe mat og drikke, men holdt nesten på å svime av. Måtte rett og slett søke tilflukt på et handicap toalett og legge meg ned mens jeg rolig tok noen slurker fra energidrikken og noen biter av en banan. Tok litt tid å komme meg til hektene igjen, men klatreøkten ble overraskende bra likevel med tangering av pers til og med!

Kart

Start date 09.04.2016 09:28
End date 09.04.2016 15:10

Missing title

Written by ligroenb 21.04.2016 21:08

Denne lignende varianten har vi også tenkt på tidligere, blir nok råd en dag :-)

Herlig...

Written by arntfla 21.04.2016 10:26

Bringer gode minner tilbake fra turen over der i 2004. Da fortsatte vi over et par Gretter og over Jostefonn, med en overnatting ute i sovepose. Bra du fikk tak i skia! Vi måtte grave oss gjennom skavlen ved Harevollnipa. Takk for flott rapport!