Temakurs skred til Tylderingen (13.03.2016)

Ascents Tylderingen (1,104m) 13.03.2016
Tre av deltakerne på toppen av Tylderingen.

I forbindelse med Bergen og Hordaland Turistforening sitt arrangement Basecamp Sogndal ble jeg hyret inn som skredinstruktør. Litt ut i fra deltakernes ønsker valgte vi å ta en tur mot Tylderingen med innlagte tema om skredlære. Det var en gjeng på ti deltakere jeg hadde med meg. Været var overskyet, og det snødde/sluddet vel også litt. Oppvarming i snødekket gjorde at vi valgte å holde oss unna skredterreng, og derfor var Tylderingen en fin plass å gå.

Undervegs hadde vi temaer som:
  • Dobbel gruppesjekk
  • Veivalg, orientering og terrengvurdering (deltakerne gikk først)
  • Måling av bratthet og standardtiltak
  • Snøprofil med lille blokktest
  • Nedkjøringsmønster

Deltakerne var flinke til å navigere, men det var ikke alle som egentlig hadde lyst til å ta ansvar. Fra snøprofilen virket snøen generell stabil. 5 cm våt løssnø over skarelag som løsnet over eldre fokksnø, men på grunn av fraværet av gjenkjennbare krystaller som kan forårsake et skred var ikke dette noen fare, ei heller på grunn av at det overliggende laget var såpass tynt. Små våte løssnøskred var foreløpig eneste faren. Dypere vedvarende svake lag fant vi ikke der vi gravde like ovenfor Stokksete.

Etter lunsj fortsatte vi opp mot Vardafjellet og gruppa ønsket å gå helt til Tylderingen tross tåke. Det ble i det minste god trening for å navigere oss framover med hjelp av kompass og hjelpemann. Vi kom oss trygt opp til toppen.

Ned igjen valgte vi å kjøre "trekkspill" eller "opprullering" til vi var kommet under tåkebeltet slik at man hadde noen referanser å kjøre etter og at vi holdt gruppa samlet. Videre nedover kjørte vi skikompis/makkerpar til vi var tilbake ved bilen som vi hadde parkert helt nede ved rv. 211 (lite plass til mange biler på Fretland). Delvis sugeføre, men ble bedre helt i nedre del.

Takk til gruppa for en bra tur! :)