Ruten i Hemne (10.03.2016)

Ascents Ruten (1,040m) 10.03.2016

Noe sent på ettermiddagen startet jeg og pappa på turen mot det høyeste fjellet i Hemne kommune – Ruten. Kanskje en av de mest frekventerte randofjella i nærheten av Trondheim. I dag var jeg på en av mine første randoskiturer sammen med pappa. Det gikk ikke spesielt fort, men jevnt og trutt.

Autostrada av skispor gjennom skogen.
Trolig en av de mer populære toppturene på ski i nærheten av Trondheim.
Innover dalen mellom Ruten og Kammen.

Startet fra en parkeringsplass ved avkjørselen til Borstad. Herfra fulgte vi masse skispor gjennom skogen, opp et bratt parti og inn i dalen mellom Kammen og Ruten. Krysset elva ved ei hengebru og traverserte oppover og inn i bollen sørøst for Rutsvaen. Kunne følge merkepinner hele veien til toppen fra brua da det er en slags installasjon på toppen.

Oppover i dalen sørøst for Rutsvaen.
Vi vinner stadig høyde.
Toppen i siktet.

Møtte tre stykker på vei ned i den siste bakken opp mot toppen. Snøen var ganske så hard over tregrensa, men det virker som det ville vært bedre på vestsida. Passerte en fortopp før høyeste punkt ble nådd. Vi var heldige og fikk kveldssola rett i fleisen etter å ha gjemt seg bak en sky hele veien på tur opp. Det virket fristende å renne ned i vestsida pga sol og fin snø, men da måtte vi i så fall punget ut med taxi tilbake igjen…

Nydelig kveldslys.
Ved toppvarden.
Utsikt nordover.
Kongefølelsen.
Fjella, dei står der dei står, dei veit kor dei hører til.

Etter å ha sittet på toppen en liten stund rant vi ned igjen samme vei som vi kom opp. Det tok på lårene til pappa, men han fikset det overraskende bra. Nedre del av skogen bød faktisk på veldig fin snø der andre ikke hadde kjørt. Natten tok vi på et hotell i Surnadal.