Klanten i Leirdalen (18.02.2016)

Start point Tunsbergdalsdammen (480m)
Ascents Klanten (800m) 18.02.2016

Fikk besøk av Eivind og Håkon som ankom Sogndal utpå dagen etter at jeg var ferdig på skolen. Vi fant ut at vi ville rekke en liten skitur, og jeg hadde troen på at vi ville kunne finne god snø i Leirdalen.

Like ovenfor hytta i Skaret.

Kjørte helt opp til Tunsbergdalsdammen. Luksus å kunne kjøre så langt opp i år på grunn av anleggsarbeid. Været var overskyet, men opphold. Vi fulgte preppa spor oppover mot Grøndalseggi og cirka 100 høydemeter forbi hytta på Skaret. Opplevde ingen faretegn ifht rimlaget flere har snakket om, men trolig er dette problemet mer i østlige heng, og enda litt høyere opp ifølge Hendrik Lapp som hadde vært på Hest med en guidet gruppe. De hadde hørt mange vomp-lyder og skytende sprekker. Vi sjekket testheng og snødekke, men fant ikke noe rimlag.

Leirdalen.

Vi rakk to turer. En rett ned til bilen, og en der vi gikk opp på Klanten og kjørte ned nordsida som er litt brattere. Veldig flott og urørt pudder (20 cm løssnø over hardere snø) i skogen, men mer vindpåvirket fra sørøst høyere oppe på snaufjellet.